Aftonbladet

Dagens namn: Dennis, Denise

Kunderna litar inte på mobilförsäljare

Uppdaterad 2013-06-28 | Publicerad 2013-06-27

”Det är beklagligt att det finns oseriösa spelare i branschen”

En majoritet av svenskarna litar inte på säljare i mobiltelefonbutiker. Det visar en ny undersökning.

– Säljarna ska inte lova saker de inte vågar skriva ner, säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna.

När det är dags att köpa mobiltelefon eller abonnemang har många kunder svårt att lita på råden de får av säljarna i butik.

77 procent av de tillfrågade svarar att de inte litar på mobilförsäljare enligt en undersökning gjord på uppdrag av Comviq.

– Det är två siffror som är särskilt intressanta, att åtta av tio inte litar på säljare och att fem av tio anser att de kan välja själva och göra egen research inför köpet. Många vet redan vad de vill ha, säger Magnus Larsson, chef för Comviq, om undersökningen.

Muntliga löften

Även många ärenden som Telekområdgivarna får in handlar om muntliga avtal som inte hållits.

Sådana löften kan vara svåra att bevisa och det leder till att kunder ofta förlorar tvister hos Allmänna reklamationsnämnden.

– En av de vanligaste anledningarna att ärenden kommer hit är muntliga löften konsumenter hävdar att de fått som inte infriats, men som inte går att bevisa, säger vd:n Mattias Grafström.

Det finns regler som säljare ska rätta sig efter för att undvika att kunderna tappar förtroendet.

– Vi har uppföranderegler som vi tagit fram tillsammans med operatörerna och de ska gå ut hela vägen till säljarna. Dessa problem ska inte uppstå om de följer reglerna, säger Mattias Grafström.

– Säljarna måste kunna anpassa sig till kunderna. Man måste ta reda på vad kunden behöver och ska använda telefonen till. Säljarna ska inte lova saker de inte vågar skriva ner, då är det ett värdelöst löfte.

Men ett visst ansvar vilar även på kunderna.

– Det hänger också på att konsumenten ställer frågor om viktiga saker som täckning och datakapacitet. Man kan inte förvänta sig att säljaren ska veta vad man behöver. Kunderna bör själva berätta var och hur de ska använda telefonen, säger Mattias Grafström.

Oseriösa spelare

Hos återförsäljaren Phone house är man medvetna om ett det finns en förtroendeproblematik i branschen. Och går till hård attack mot oseriösa säljare.

– Det är beklagligt att det finns oseriösa spelare i branschen precis som undersökningen visar. Det är klart att folk blir tveksamma, säger Tobias Lennér, vd för Phone house.

– Det förvånar mig att problematiken inte fått mer uppmärksamhet. Vi kräver en certifiering för att rensa upp och att operatörerna stänger ner oseriösa återförsäljare som konsekvent försöker lura kunder.

Phone house säljer abonnemang från alla operatörer.

– Vi som oberoende återförsäljare blir ofta kontaktade av kunder som blivit grundlurade hos andra återförsäljare. Om de redan skrivit under kontraktet är det för sent för oss att hjälpa dem riva upp det men vi kan berätta hur de bör gå till väga nästa gång, säger Tobias Lennér.

Han menar att många kunder betalar för mycket för abonnemang helt i onödan.

– Kostnaden för abonnemang är en utgift som ökat för svenska hushåll. Med tanke på det är det en viktig fråga att belysa, så att folk inte betalar för mycket och har onödigt dyra abonnemang.

Uppmaningen till kunderna är att det lönar sig att regelbundet se över om det går att hitta ett billigare abonnemang.

– Kunder bör aktivt kolla om det finns en bättre lösning och se om man kan spara pengar, och ett naturligt tillfälle blir när man byter telefon, säger Tobias Lennér.

Ingen ångerrätt i butik

Undersökningen visar också att var femte svensk helst köper sin telefon online.

– Det är kanske för att det går att hitta bättre priser på nätet. Det går också snabbare att göra jämförelser där än att gå runt bland butikerna. Man har även ångerrätt när man handlar på nätet och det har man inte i butik enligt lag, säger Mattias Grafström.

– Det är vanligt att många inte vet att man inte har ångerrätt i butik.

Följ ämnen i artikeln