Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Ericsson spås lysande tider

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-26

Betydligt tuffare för Nokia tror analysföretag

STOCKHOLM

Ericsson kan se fram emot lysande tider under de närmaste åren.

Nokia däremot har att möta allt hårdare konkurrens på mobilmarknaden, spår analysföretaget Morgan Stanley i en ny rapport.

Ericsson, som numera helt ägnar sig åt att bygga infrastruktur åt teleoperatörer, kan se fram emot några goda år och mot ökande vinstmarginaler spår Morgan Stanleys analytiker.

Förvisso väntar prispress också på den marknaden, men genom att analysera 46 olika teleoperatörers framtidsplaner, ser analytikerna ljust på framtiden.

Goda relationer

- Priskonkurrensen kan Ericsson möta genom sina sedan länge goda kundrelationer runt om i världen, skriver de bland annat och räknar med att bolagets vinstmarginal kan stiga från 20 procent 2004 till 23 procent 2007.

Förutom fortsatt stor efterfrågan på nätverkskapacitet både i de gamla GSM-näten och i de nya 3G-näten, ser Morgan Stanley möjligheter för Ericsson att fortsätta dra nytta av de effektiviseringar bolaget tvingades till för två år sedan.

Analytikerna pekar bland annat på effektiviseringen av Ericssons forsknings- och utvecklingsverksamhet och att allt mer tillverkning läggs i låglöneländer som skäl till sina positiva tongångar.

Tufft för Nokia

Mindre ljus är framtiden för mobiltelefontillverkare. Stenhård konkurrens, små marginaler och en allt större tonvikt på de asiatiska marknaderna gör att Morgan Stanley räknar med att tillverkare som Nokia kommer att tappa marknadsandelar under de kommande åren.

I dag säljs var tredje ny mobiltelefon i Asien. Om fem år räknar man med att två av fem telefoner hittar sin nye ägare i något asiatiskt land. Där går det också i stort sett 13 tillverkare på dussinet och priskonkurrensen är mördande.

Tappar på 3G

Nokia skrev nyligen upp sina försäljningsprognoser för 2005 och sade att man till exempel räknar med att sälja 50 miljoner 3G-telefoner i år. Men det hjälper inte enligt analytikerna.

- På 3G-marknaden har Nokia 20 procent av världsmarknaden, jämfört med 32 procent på GSM-marknaden, skriver Morgan Stanley.

De förutspår allt tuffare tider för Nokia när de möter asiatiska konkurrenter och ett Motorola som också blivit allt effektivare.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln