Julhandlarna svek H&M
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-15
Klädförsäljningen sämre än väntat i december
Klädförsäljningen i H&M:s butiker ökade i december 2001 – men julhandeln blev inte så intensiv som väntat.
Omsättningen steg med modesta10 procent jämfört med december 2000 – vilket är betydligt sämre än väntat.
En kall vinter och ett avslappnat mode kan vara orsakerna till att julhandlarna svek klädkedjan Hennes &Mauritz i december.
Klädbutikskedjans försäljning steg med 10 procent i december jämfört med samma månad 2000. Ökningen är bara knappt hälften så stor som analytikerna hade trott enligt en enkät från Reuters, och H&M-aktien föll kraftigt på Stockholmsbörsen i den inledande handeln på tisdagen. Tio minuter efter öppnandet hade aktien backat med 8,4 procent, men kursen återhämtade sig något senare under förmiddagen. Vid lunchtid stod aktien i 193 kronor. Måndagens stängningskurs var 209 kronor.
Men H&M:s finanschef Leif Persson tycker att försäljningen under perioden var ''sund''.
Kedjan tvingades inte rea ut en massa kläder, till skillnad mot julmånaden 2000 som var ovanligt mild, och vinsten ökade i förhållande till omsättningen under perioden.
-Vi har sålt väldigt bra under hösten och vår lagernivå har varit på en lägre nivå än tidigare. Det är en hälsosam försäljni ng, säger Leif Persson.
Den svenska kläd- och skohandeln backade med 1,5-2 procent under december, enligt Handelns utredningsinstitut (HUI). Paradoxalt nog kan den kalla vintern ligga bakom nedgången, tror utredaren Carl Eckerdal. Kylan i Sverige och norra Europa krävde kraftiga ytterplagg.
-Vi gick till sporthandeln i stället, säger Eckerdal.
-Och modebilden just nu är ganska avslappnad och tillåter mer fritidsbetonade plagg även till vardags och då ligger sporthandeln helt rätt i tiden med sitt utbud.
TT/Aftonbladet.se