Chipsälskare rasar mot ostiga namnbytet

Uppdaterad 14.44 | Publicerad 13.25

Här uppges den gamla Estrella-skylten plockas ned.

Estrella blir Ostrella. Det är chipstillverkarens drag för att uppmärksamma nya ostiga produkter. Men kampanjen verkar snabbt ha fått en möglig kant.

”Det här är som när Elon Musk bytte Twitters namn till X, ingen kommer använda det nya namnet”, skriver en av flera upprörda kunder på Instagram.

Chipstillverkaren Estrella beskriver namnbytet som ett ”radikalt” beslut taget av nytillträdde vice-vd:n 19-åriga Johanna Hellqvist.

– Vad kan vara mer effektivt sätt att få folk att känna till att Estrella också har massa nya ostsnacks än att döpa om oss till Ostrella, säger hon i ett pressmeddelande.

Namnbytet är tillfälligt och kommer bara användas under ett par månader, i samband med att de nya produkterna lanseras.

– Hela idén bygger på de nya ostprodukterna, som vi vill skapa buzz kring. Det är ingen hemlighet att vi är en underdog inom ost, så vi frågade oss hur ska man få folk att inte bara tänka chips när man tänker Estrella? Då kom vi fram till det här namnet, säger Therese Arvidsjö, senior brand manager på Estrella.

Nytillträdda vice-vd:n Johanna Hellqvist.

Upprörda konsumenter

På sociala medier är många chipsälskande konsumenter upprörda över pr-kuppen, som flera användare kallar för ett dåligt skämt.

– Det är klart konsumenterna reagerar, de älskar och känner starkt för produkterna och vårt varumärke, vilket vi är stolta över. Deras engagemang är viktigt och vi tror de kommer förstå varför vi gör insatsen, säger Therese Arvidsjö.

Nya loggan.

”Humorbefriad tid”

Även Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert och grundare av Passion Lab, beskriver namnbytet som en humoristisk pr-kampanj.

– Jag gissar att bolaget förutsett de ilskna reaktionerna. Sen kanske man blir förvånade hur arga folk blir. Från företagets sida har man säkert tänkt att det är lite lekfullt. Men vi lever lite i en humorbefriad tid där folk blir orimligt förbannande, trots humoristiska förtecken, säger han.

Det är inte första gången ett kommersiellt namnbyte orsakar ståhej. 2013 bytte då 52-årige sångaren Tommy Nilsson efternamn till Black. En chokladkupp för att uppmärksamma en produkt från godisjätten Marabou.

– Ett liknande exempel var när Lidl startade en tillfällig lyxkrog som hette Dill. Man lyckades få massa matskribenter att besöka resturangen. Men där petade man uppåt på snobberiet kring mat, vilket folk tyckte var roligare. Jag tror människor blir mer arga när man petar på något folkligt, säger Niklas Turner Olovzon.