Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Fortsatt vinst för Sony Ericsson

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-01-19

men helåret 2003 innebar förlust för svensk-japanska telefonjätten

STOCKHOLM

Mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson redovisar en vinst före skatt på 46 miljoner euro, cirka 420 miljoner kronor, för fjärde kvartalet 2003. Det kan jämföras med förlusten på 77 miljoner euro för motsvarande period året före.

Försäljningen uppgick till 1 437 miljoner euro, cirka 13,2 miljarder kronor, jämfört med 1 235 miljoner euro fjärde kvartalet 2002.

Under kvartalet levererade företaget 8,0 miljoner telefoner, jämfört med 7,1 miljoner telefoner ett år tidigare.

Sony Ericsson ägs gemensamt av Ericsson och japanska Sony.

Resultatet speglar enligt Sony Ericsson bland annat fortsatta framgångar för T610-serien och lyckade lanseringar av nya produkter i Japan.

  "Vi är optimistiska och tror att vi kan bygga på framgångarna från andra halvåret 2003", skriver bolaget i delårsrapporten.

  För helåret 2003 redovisar Sony Ericsson en förlust före skatt på 130 miljoner euro, nära 1,2 miljarder kronor, vilket kan jämfört med en förlust på 291 miljoner euro för 2002.

  Försäljningen uppgick till 4 673 miljoner euro, drygt 42 miljarder kronor, mot 4 176 miljoner euro 2002.

  Leveranserna var under helåret 27,2 miljoner telefoner, jämfört med 22,9 miljoner året före.

- Det är mycket glädjande och vi kan se att hela sista halvåret har varit en framgång, säger Sony Ericssons Nordenchef Roger Bolander till TT om resultatet.

Nordenmarknaden är företagets paradmarknad, där flera av Sony Ericssons modeller toppar försäljningsstatistiken före till exempel värsta konkurrenten Nokia.

Sedan tredje kvartalet har Sony Ericsson och många andra tillverkare haft svårt att få fram telefoner för att möta efterfrågan. Komponentbrist gjorde till exempel att åtminstone delar av julförsäljningen kom av sig.

- Men det börjar lossna nu, vi får rapporter som visar att problemen snart är lösta, säger Bolander.

- Exakt hur mycket vi förlorat i försäljning är svårt att veta. Flera kunder beställer från många olika ställen. Först senare kan vi se hur stort behovet verkligen är, fortsätter han.

Roger Bolander räknar med att 2004 ska fortsätta vara ett bra år för Sony Ericsson.

- Vi har lanserat flera nya produkter som ännu inte nått ut i butikerna ordentligt, Z600 till exempel. Som vi ser det har vi en stark produktportfölj och mycket mer på gång.

TT

Följ ämnen i artikeln