Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

EU-ja till biltullar – Sverige hoppas på undantag

Maria Davidsson/TT, Lars Larsson/TT, Wiktor Nummelin/TT

Uppdaterad 11.41 | Publicerad 05.00

EU-tullar på elbilar gjorda i Kina kan få stor betydelse för Volvo Cars elbilar från Kina, som modellen EX30. Men regeringen hoppas på särlösning. Arkivbild.

EU-länderna säger ja till permanenta tullar på elbilar från Kina.

Sverige lade ner sin röst och hoppas på en särlösning för Volvo.

Det väntade tullbeslutet togs i en särskild kommitté i Bryssel på fredagsförmiddagen.

Enligt diplomatkällor till nyhetsbyrån AFP röstade tio länder för och bara fem emot. Övriga tolv valde att lägga ned sina röster.

På nejsidan fanns bland andra Ungern och Tyskland, medan Frankrike och Italien tillhörde ja-sägarna.

Sverige var ett av de länder som avstod från att rösta, trots att regeringen är skeptisk till tullarna. Utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) hänvisar dock till förhoppningar om att Volvo Cars ska komma lindrigare undan.

– Det är inget som är skrivet i sten, det är inget som är klart, men det är något som Sverige har drivit väldigt hårt, sade Dousa till TT inför omröstningen.

– Vi får positiva signaler från kommissionen att det här kan bli en särlösning.

Handelskrig?

Tyskland och andra som vänder sig emot tullarna fruktar att ett handelskrig ska bryta ut med Kina.

– Sverige har en skeptisk inställning till den här typen av åtgärder och vi är en stark frihandelsvän. Samtidigt är det så att kommissionens utredning har visat på att Kina inte följer WTO:s regelverk, säger Dousa.

Förslaget innebär tullar på upp till 35 procent på import av elbilar tillverkade i Kina, från november i år – utöver de redan existerande tullarna på tio procent, enligt AFP.

De av Volvo Cars elbilar som görs i Kina har tidigare sagts få en högre tull än exempelvis Teslabilar tillverkade där.

– Vi hoppas att det här mynnar ut i prisåtaganden från Volvos sida i stället för tullar. Det betyder i praktiken att Volvo får behålla pengarna i stället för att de slussas in till EU, säger Dousa.

Motkravet för att få undantag är att man lovar att inte dumpa priser. Ett prisåtagande innebär att Volvo kommer överens med EU-kommissionen att hålla ett visst pris. Enligt Dousa är Volvo ett specialfall, eftersom bolaget nu flyttar över produktion till Europa.

Orättvis konkurrens

Kommissionen anser att den kinesiska staten ger statsstöd till sina elbilstillverkare, vilket ger dem orättvisa fördelar gentemot europeiska tillverkare. Kina har protesterat och antytt att svaret kan bli tunga tullar på konjak, mejerivaror och fläsk från EU.

Även om EU-länderna säger ja till tullarna hoppas Dousa att förhandlingarna mellan kommissionen och Kina kan fortsätta.

Både Kanada och USA har nyligen infört tullar på 100 procent för elbilar från Kina.