Aftonbladet

Dagens namn: Dennis, Denise

Ny lag ska stoppa oseriösa telefonsäljare

Publicerad 2013-05-15

Regeringen vill ha skriftlig bekräftelse vid köp över telefon

Alla klagomål mot oseriösa telefonförsäljare har fått regeringen att tröttna.

Nu vill de införa skriftlig bekräftelse vid vissa köp över telefon.

”Konsumenter ingår avtal utan tillräcklig kunskap”, skriver Beatrice Ask (M) och Peter Norman (M) i en debattartikel på DI

Konsumentverket, Pensionsmyndigheten och andra myndigheter har fått ta emot mängder av samtal från konsumenter som känt sig lurade efter att ha blivit kontaktade av telefonförsäljare.

Klagomål på pensionsförsäljning

Bland annat därför vill regeringen nu skärpa kraven för att kunna ingå ett avtal över telefon. I första hand vill de införa tuffare krav när det gäller pensionssparande, där klagomålen har varit flest.

”Alltför många konsumenter har förlorat pengar på investeringar som de inte har förstått eller inte insett risken i. Den som har sett sitt pensionskapital krympa till en bråkdel av det inbetalda beloppet kommer kanske inte att kunna leva på sin pension”, skriver finansmarknadsminister Peter Norman och justitieminister Beatrice Ask i debattartikeln på Dagens industri.

Kan omfatta fler områden

Ministrarna påpekar också att många äldre har slutit avtal över telefon utan att riktigt förstå innebörden. Regeringen vill införa ett krav på skriftlig bekräftelse som komplement till överenskommelsen över telefon. Avtalet om till exempel byte av pensionsfonder skulle alltså bli giltigt först personen har skickat in bekräftelsen inom en viss tid.

Förslaget ska nu skickas ut på remiss. Kanske kommer de nya reglerna även omfatta telefonförsäljning inom andra områden.

Följ ämnen i artikeln