Myndigheter varnar för teleoperatör

Publicerad 2013-09-26

Flera svenska myndigheter till attack mot telebolag

De låtsas ringa från andra bolag, struntar i NIX-registret, och ignorerar konsumenternas rätt till ångervecka.

Nu varnar Konsumentverket, Post- och telestyrelsen och Telekområdgivarna gemensamt för teleoperatören Svea Telecom.

– Prata inte med dem om de ringer, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

Aftonbladet Min Ekonomi har tidigare skrivit om Svea Telecoms metoder. Konsumentverket, Post- och telestyrelsen, Telekområdgivarna och Allmänna reklamationsnämnden har alla blivit nedringda av personer som är arga på bolaget.

Dessutom har anmälningarna strömmat in till ARN och Konsumentverket.

Säljare som luras

Bland anmälningarna finns många fall där konsumenter flyttats över till Svea Telecom utan att de bett om det. I andra fall har bolaget enligt anmälningarna vägrat upphäva avtal trots att de är skyldiga att göra det enligt konsumentlagstiftningen, eller har bolagets säljare uppgett att de ringer från ett annat större bolag och lurat konsumenter.

– Vi brukar inte gå ut och varna för enskilda bolag på det här sättet, men nu har klagomålen eskalerat. Vi rekommenderar att man inte ska prata med dem, att man inte tackar ja till att de ska skicka information, och att man anmäler dem till oss om man får problem, säger Anna Lindström på Konsumentverket.

Struntat i NIX

För ett år sedan hotade Konsumentverket Svea Telecom med böter på 500 000 kronor om de inte slutade ringa till folk som anmält sitt nummer till NIX-registret. Hotet verkar inte ha fått effekt. I minst två fall har folk med NIX-skydd blivit kontaktade, enligt Konsumentverket.

– Vi överväger nu rättsliga åtgärder mot Svea Telecom, säger Anna Lindström.

Konsumentverket kan dra bolaget inför marknadsdomstolen. Men myndighetens egna befogenheter sträcker sig inte längre än böter och förbud mot delar av marknadsföringen.

Post- och telestyrelsen har ansvar för översynen av telenätet i Sverige. Svea Telecom har köpt in sig på Telias nät. Post- och telestyrelsen ser nu över om man kan upphäva avtalet mellan Telia och Svea Telecom.

– Det är Telias skyldighet att sälja delar av sitt nät till den som vill köpa. Vi har velat att det ska vara smidigt att köpa in sig på näten, men kanske är det lite för enkelt. Vi behöver titta på i fall det finns möjlighet att ställa högre krav där, kanske måste marknaden kontrolleras noggrannare, säger Anna Montelius, jurist på Post- och telestyrelsen.

Följ ämnen i artikeln