Telesäljare lurar äldre – stäms

Publicerad 2014-05-22

Konsumentombudsmannen (KO) misstänker att telesäljbolaget Sveanor systematiskt lurar äldre människor att byta telefonabonnemang och stämmer därför bolaget.

– De har använt sig av de marknadsföringsåtgärder som är allra värst, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

KO kräver också bolaget på en marknadsstörningsavgift på 700 000 kronor och begär att tingsrätten fryser motsvarande summa i bolagets tillgångar.

KO har fått in drygt 60 anmälningar mot Sveanor. De flesta har blivit kontaktad av bolaget och trots att man inte tackat ja till något ändå fått en faktura från bolaget där man också informerats om att abonnemanget flyttats till Sveanor.

”Utsatt målgrupp”

– De har använt sig av de marknadsföringsåtgärder som är allra värst och det allvarligaste är att man systematiskt riktat sig mot en specifik och utsatt målgrupp, gamla och i många fall dementa personer, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

KO har begärt in ljudfiler från Sveanor på samtalen med de kunder som känt sig lurade som bevis för att bolaget inte brutit mot lagen.

– Men vi har inte fått några sådana, konstaterar Lindström.

Anmälningar senaste tiden

I de yttranden KO fått in från bolaget har man inte direkt kommenterat de specifika ärendena utan bara framhållit att säljarna är väl medvetna om gällande lagstiftning och att de fått utbildning.

– De har också uppgett att de kommer att sluta sälja per telefon.

Trots det har majoriteten av anmälningarna till KO kommit den senaste tiden.

TT

Följ ämnen i artikeln