Shein startar second hand sajt: ”Är så dumt”

Uppdaterad 09.18 | Publicerad 08.36

Shein säljer fast fashion till hela världen via sin sajt.

I höst väntas det kinesiska fast fashion-företaget Shein börsnoteras. Nu lanserar det kritiserade bolaget en sajt för second hand-kläder.

– Det blir lite ett spel för gallerierna, säger Gabriella Wulff vid Textilhögskolan i Borås.

Kinesiska Shein har beskrivits som ett nytt, ultrasnabbt, fast fashion-företag. Bolagets nisch är att hänga på och skapa nya trender, främst för unga. Kritiken mot bolaget handlar ofta om att de bidrar till en slit och slängkultur. Nu ska Shein lansera en sajt för second hand-kläder.

Den nya plattformen för second hand rullades ut i Frankrike i början av juli. Näst på tur står Tyskland och Storbritannien, medan det är oklart när skandinaver väntas få tillgång.

Priserna då? På den franska versionen av andrahandssajten kostar de billigaste kläderna runt 30 kronor, medan ett par skor går loss på minst 50 kronor, plus fraktkostnader, enligt branschtidningen Retaildetail.

– Det är inte särskilt mycket billigare än vad kläderna kostar i nyskick hos Shein, säger modevetaren Emily Dahl, som också analyserar modetrender på Tiktok.

Modevetaren Emily Dahl, analyserar modetrender på Tiktok på kontot modemassakern.

Hon tror att Sheins satsning till stor del beror på att bolaget blivit medvetna om att många ser klädjätten som en stor miljöbov. En bild som hennes följare på Tiktok delar.

– Det är spännande att prata med de unga som handlar på Shein. Många kan inte tro att det här är sant, för att det är så dumt. För mig känns det som uppenbar greenwashing och ett sätt att tillgodose ett behov om hållbarhet inför börsnoteringen, säger Emily Dahl.

Expert: Dömt att misslyckas

Enligt siffror från Shein har omkring 115 000 second hand-produkter bytt ägare sedan plattformen lanserades i USA i oktober 2022, samtidigt har drygt 4,5 miljoner användare anslutit sig till plattformen. Det är inte särskilt många plagg per användare.

– Det säger något om hur få som kommer sälja sina saker på plattformen. Jag tror knappt det håller i ett år, och det är nog konsensus även bland mina följare på Tiktok, säger Emily Dahl.

Gabriella Wulff, forskare och universitetslektor vid Textilhögskolan i Borås, delar bilden av att Sheins satsning på andrahandsmarknaden är dömd att misslyckas.

– Just för att kvalitet och priser är så låga till att börja med. Det blir svårt att göra till en sajt att tjäna pengar på. Man tänker att det blir lite greenwashing. Sen tror jag att det finns de inom bolaget som drivs av de här frågorna och vill balansera den dåliga bild som finns av bolaget, säger hon.

Gabriella Wulff, forskare och universitetslektor vid Textilhögskolan i Borås.

Shein menar i stället att satsningen på second hand kommer efter att deras kunder efterfrågat det. I ett pressmeddelande skriver bolaget även att cirka hälften av deras kunder är mycket intresserade av att delta i ett cirkulärt klädekosystem.

– Med Shein Exchange i Europa och Storbrittanien hoppas vi kunna tillgodose en större del av vår globala kundkrets med ett sätt att enkelt delta i en cirkulär ekonomi, säger Sheins hållbarhetsdirektör Caitrin Watson i pressmeddelandet.

Värda som tre H&M

Bolaget befinner sig samtidigt i förhandlingar om att börsnoteras. Först försökte det kinesiska bolaget med den amerikanska börsen, men där har motståndet mot bolaget varit hårt. Bland annat har Sheins leverantörskedja granskats av den amerikanska senaten.

Shein, som i höstas värderades till 66 miljarder dollar, cirka 700 miljarder kronor eller drygt tre gånger så mycket som H&M:s marknadsvärde, uppges nu i stället ha siktet inställt på Londonbörsen.

– Man ansökte först i USA, men fick avslag. Det som är problematiskt är att Shein är ett väldigt otransparent bolag, de behöver bli mycket mer transparenta för att kunna börsnoteras. Man behöver kunna visa på mer siffror och förklara hur allt går till, säger Gabriella Wulff.

Hur viktigt är det att uppfattas som hållbara inför en börsnotering?

– Det är viktigt för trovärdigheten och för investeringsvilja i företaget. Få vill investera i bolag som anses ohållbara. Det Shein har som ess i rockärmen är att de producerar on-demand och därför har mindre överproduktion. Men kritiken om att bolaget är ohållbart och driver konsumtion, kan finnas med som skugga över företaget. Man behöver adressera hållbarheten för att uppfattas som ett seriöst bolag.

Aftonbladet har sökt Sheins pressavdelning.

Sheins svenska sajt.

Följ ämnen i artikeln