Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Frukt och grönsaker räddar matpriserna

Publicerad 2024-04-08

Frukt var en kategori som sjönk markant i pris under mars månad. Arkivbild.

Matprishöjningarna har stannat av igen. I mars var de oförändrade enligt Matpriskollens undersökning.

Priserna på frukt och grönt visade på en tydlig nedgång.

Allt högre matpriser har varit en tung utgiftspost för svenska hushåll under lång tid.

Under det senaste året har priserna bromsat in och flera ekonomer bedömer att de största ökningarnas tid nu är förbi. Mars-siffrorna från Matpriskollen ser ut att vara ytterligare ett tecken på det.

För dagligvaror, där till exempel toalettpapper ingår, ökade priset med marginella 0,1 procent jämfört med föregående månad. Priset på mat låg stilla.

– Många faktorer har gjort att det blivit billigare jämfört med toppen 2022–23, det handlar om transporter, förpackningar, energi och en del råvaror. Då ser man att prisökningsbehovet är mycket lägre, förklarar Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen den senaste tidens utveckling.

Stannat av

Uppgången på årsbasis skrivs samtidigt till 1,5 procent.

– Ökningstakten har verkligen stannat av och nu är man på den takten man skulle vilja vara, säger Ulf Mazur.

Uppdelat på olika varukategorier märks dock skillnader. Varukategorierna frukt och grönsaker noterar de tydligaste nedgångarna, 3,9 procent respektive 1,4 procent. Där finns dock naturliga förklaringar enligt Ulf Mazur utöver att flera aktörer lanserat olika kampanjer:

– Vi går mot högsäsong men det har redan visat sig vara gynnsamma skördar som effekt av bra väder i södra Europa, vilket i sin tur ger stora volymer.

Mjölk, grädde och ost stiger samtidigt i pris som en konsekvens av att avräkningspriserna till Arlas mjölkbönder ökade i början av 2024 – något som nu börjar att märkas hos konsumenterna.

Snart dags för inflationsutfall

Matpriskollen presenterar sitt resultat ett par dagar innan Statistiska centralbyrån (SCB) på fredag redovisar inflationsutfall för mars och då även matpriser.

Resultatet mellan de båda har dock skiljt sig åt. Medan Matpriskollen förra månaden redovisade stigande matpriser så visade SCB:s mätning en högst marginell ökning, 0,1 procent.

Hur kan era siffror skilja sig så mycket åt?

– Det kan vara så att när det är olika kampanjerbjudanden på varor så får SCB med detta i sin beräkning, vi får inte med det. Vi tittar enbart på hyllpriser, säger Ulf Mazur.