Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Eniro köper S-OL

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-20

Köpet ska göra katalogbolaget etta på söktjänster

Katalogbolaget Eniro tar över den krisdrabbade portalen Scandinavia Online.

Köpet ska stärka Eniros position inom katalog- och söktjänster i Norden, och bolagets VD Lars Guldstrand tycker att han gjort en klockren affär.

– Nettokostnaden för förvärvet blir 138 Mkr. Skulle vi byggt upp den verksamhet vi nu får på egen hand hade det inte räckt långt, säger han till Ekonomi24.

Priset är 11,50 kronor per aktie, vilket är cirka 40 procent högre än gårdagens stängningskurs.

Beskedet att det blir katalogbolaget Eniro som köper portalbolaget Scandinavia Online kom som något av en blixt från klar himmel. Bland de aktörer som tidigare pekats ut på köparsidan fanns idel europeiska portalsatsningar som till exempel Lycos Europe och franska Wanado. Men Eniros VD Lars Guldstrand tycker affären är "ganska självklar”.

– Vi tog kontakt med styrelsen långt innan huvudägarna annonserade att deras aktieinnehav var till salu. De senaste dagarna har vi ägnat åt att få allt på plats och få ett förbindande från storägarna att de säljer till oss, säger han till Ekonomi24.

Nivert fick inget veta

Att affären i praktiken skulle vara uppgjord i förhand, då Telia som är säljare även är storägare i Eniro, och även kunna utgöra en revansch efter det att Eniro förlorade striden om Telenor Media, tillbakavisar han dock.

– Det har inget med varandra att göra. För att undvika alla misstankar om intressekonflikter har varken Marianne Nivert och Jan Rudberg från Telia eller Lars Berg, som sitter i Schibsteds styrelse, deltagit i processen, säger Lars Guldstrand.

Istället är det i syfte att skaffa sig en starkare närvaro inom internet och nya medier som drivit fram affären, säger Lars Guldstrand.

– Genom förvärvet blir Eniro det ledande katalog- och söktjänstföretaget i Norden såväl offline som online. Vi plockar upp ett bolag som har den klart ledande positionen i Norden och adderar till vår redan starka ommersiella position. Tar man Sverige som exempel så har vi halva marknaden för internetannonsering men ligger någonstans runt 20:e plats ur användarperspektiv. Med den här affären ökar vi vår närvaro i Norden, som i dagsläget är cirka 700 000 användare, med 8 miljoner användare.

Starkare överallt

– Vi stärker vår närvaro på befintliga marknader som Sverige, Finland och Danmark. På den sistnämnda innebär affären att vi flyttar oss från en utmanarposition till ledande aktör inom nya medier och internet. I Norge innebär den att vi hoppar över den tryckte mediedelen och går direkt in på internetmarknaden. Det här ger oss en starkare bas att växa ifrån på alla vis.

Några målsättningar vad gäller synergier vill han dock inte kommunicera ännu.

– Vi har valt att inte gå ut med det, men vi kommer att höja vår närvaro drastiskt på respektive marknad och få en mycket stark bas att bygga vidare ifrån. Det ska vi självklart utnyttja.

Förutom användarbasen innebär köpet en kassa på drygt 400 Mkr, förlustavdrag som kan leda till minskade skattekostnader om 160 Mkr under 2002 och en ny teknisk plattform.

– Vi står inför ett generationsskifte i våra egna internetplattformar och får nu en nyligen framtagen färdig sådan. Jag tycker att vi gör affären till ett bra pris. Vi räknar med en nettokostnad på 138 Mkr, och skulle vi ha byggt upp motsvarande verksamhet i samtliga nordiska länder som vi nu får skulle inte de pengarna ha räckt långt, säger Lars Guldstrand.

Affären kommer att belasta Eniro med cirka 20 Mkr under 2002 och väntas bidra positivt till verksamheten på EBITDA-nivå i slutet av nästa år.

– Räknar man efter integrationskostnader och rensat från parallelldriftskostnader har vi positivt kassaflöde på den här affären från dag ett. Resultatmässigt kommer den att bli kassaflödespositiv under fjärde kvartalet nästa år.

Ett i raden av storköp

Rent praktiskt väntar nu en integrationsprocess på de tre marknader där Eniro redan är närvarande, Sverige, Danmark och Finland. Enligt Guldstrand kan processen gå ”ganska snabbt” organisatoriskt.

– Vi kommer nu att påbörja arbetet med att få ihop de båda verksamheterna på de marknaderna till en enda, och i och med det faller mycket på plats. Då börjar även en översyn och förfining av sajterna. Parallellt kommer vi att påskynda integrationen av teknikplattformen, den beräknas vara klar under tredje kvartalet 2002.

Under Lars Guldstrands ledning har Eniro gjort flera tunga förvärv det senaste året, men även om uppköp fortfarande betraktas som en viktig del i bolagets tillväxtsstrategi går man nu ned på sparlåga.

– Vi ska primärt ägna oss åt att ta hand om det vi skaffat oss och verkligen se till att leverera det vi lovat vid tidigare förvärv. Parallellt med det innebär läget på marknaden en naturlig slow-down. Vi tittar fortfarande på, och utvärderar, olika objekt och om rätt affär dyker upp är allt möjligt - men vi är ganska kräsna.

Eniro-aktien hade strax efter 10.15 backat med 2,50 kronor till 74 kronor. SOL stiger däremot, upp 3:30 kronor till 11.30 vid samma tid.

Läs mer om S-OL på ekonomi24.se

Lotta Edling (lotta.edling@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln