Köpenhamn gör tvärtom – belönar turister
Publicerad 2024-07-28
Flera semesterorter i Europa har infört strikta regler för att slippa odrägliga turister. Köpenhamn gör tvärtom och belönar besökare som visar respekt för stadens miljö.
En gratis lunch, en drink, inträde till museum och en kajaktur. Det är några förmåner turister kan åtnjuta när de semestrar i Danmarks huvudstad fram till den 11 augusti.
Men först krävs det att man antingen väljer miljövänliga alternativ eller bidrar genom arbete. Det kan handla om allt från att cykla i stället för att köra bil till att plocka upp skräp från kanalen under en kajaktur.
”Vi vill skapa meningsfulla upplevelser genom att omvandla gröna val till en valuta som man kan använda till kulturella upplevelser”, skriver Mikkel Aarøe-Hansen från Köpenhamns officiella turistbyrå i ett mejl till TT.
Protesterande lokalinvånare
Det går stick i stäv med hur turister bemöts på andra populära resmål i Europa. I flera städer har invånare protesterat mot turister som de anser dricker för mycket, skränar och skräpar ner.
Kritiken har bland annat resulterat i striktare alkoholregler, inträdesavgifter och förbud mot att gå omkring i badkläder på andra platser än stranden.
Att göra som Köpenhamn och motivera turister med morot i stället för piska är inte unikt, enligt Robert Pettersson, forskare inom turism vid Mittuniversitet.
– Jag har inte hört om något som liknar det som Köpenhamn gör, men ett exempel är Färöarna som bjudit in turister till att arbeta med restaurering av slitna vandringsleder samtidigt som de upplever naturen, säger han.
– Information har en begränsad påverkan på oss när vi gör våra val. I stället kan man knuffa någon i önskad riktning. Det kan handla om någon form av belöning, men kan även ske med lagstiftning och förbud.
Extremväder kan motivera
Belöningar kan räcka för att locka en viss målgrupp eftersom det har blivit allt mer populärt att resa hållbart, säger Robert Pettersson.
– Under sommaren blir vi också påminda om extremväder och värmeböljor, vilket kan motivera några att ändra sina val, säger han.
– En generell trend är också att fler företag arbetar med kundinvolvering där kunder är med och bidrar. Det kan handla om volontärarbete på festivaler där man får gratis inträde, vilket skapar ett mervärde.
Intresset för kampanjen i Köpenhamn, som började den 15 juli, har redan varit stort. Redan den första veckan hade till exempel över 500 turister anmält sig till diverse rengöringsprogram i staden.
”Målet är att inspirera så många som möjligt och förhoppningsvis uppmuntra andra resmål att införa liknande program”, skriver Mikkel Aarøe-Hansen.