Dataintrång hos Coop - 143 000 kunder drabbade

Publicerad 2013-11-15

En leverantör till handelskooperativet Coop har utsatts för ett allvarligt dataintrång.

Hackare har kommit över 143 000 hotellpremiekunders betalkortsuppgifter.

– Vi förstår den oro som kunder har om säkerheten kring deras personliga information, skriver Peter Steenstrup, vd för företaget Loyaltybuild som levererar tjänsten.

Sent i går kväll skickades ett mejl ut till kunder som använder kooperativets Hotellpremie.

I mejlet framgår det att ett intrång skett i företaget Loyaltybuilds datasystem som är en leverantör till Coops Hotellpremie.

– Vi fick information från dem i onsdags att det skett ett dataintrång i deras system. Det innebär att någon har kommit över datafiler med kontokortsuppgifter. Jag vill förtydliga att det är hotellpremiekunder som det gäller. Och det är cirka 143 000 kunder, säger Louise Stephan, pressansvarig på Coop.

”Beklagar djupt”

De som är drabbade är hotellpremiekunder som har använt sig av tjänsten och som har ett kontokort.

I ett mejl som skickades ut av Coop till kunder i går kväll uppmanas de att kontrollera kontouppgifter och transaktioner som är gjorda från och med den 18 oktober 2013.

– Man ska vara uppmärksam om det sker konstiga transaktioner som syns på kontoutdragen. Om det är något misstänkt råder vid dem att kontakta sin bank, säger Louise Stephan.

Coop har inlett en egen utredning av det misstänkta dataintrånget. Svenska banker och betalkortutgivare har informerats om dataintrånget. Loyaltybuild är ett irländskt företag och dataintrånget gäller flera företag:

– Vi förstår den oro som kunder har om säkerheten kring deras personliga information, och vi beklagar djupt det eventuella lidande som orsakats av denna kriminella attack som genomförts av en okänd tredje part. Vi åtar oss att ge så mycket tillåten information så snabbt som möjligt, står det i ett meddelande på Loyaltybuilds hemsida som är undertecknat av vd:n Peter Steenstrup.

”Har en dialog”

Dataintrånget utreds nu av irländsk polis, men Loyaltybuild får på grund av pågående polisarbete inte lämna ut mer information, står det i meddelandet.

– Vår utredning har visat att intrånget var ganska sofistikerat, så det är viktigt att vi arbetar för att inte bara identifiera potentiella risker för våra kunder men också för att ta fram de bevis som kan hjälpa polisen att identifiera förövarna, står det i Loyaltybuilds meddelande.

 Coop har inlett en egen utredning för att kontrollera uppgifterna.

– Vi har dialog med Loyaltybuild och inväntar löpande uppgifter kring utredningen, säger Louise Stephan.

Coops hotellpremie-tjänst är stängd under tiden utredningen pågår.

Följ ämnen i artikeln