Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Icon Medialab gör katastrofförlust

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-10-24

Internetkonsulten gick 234 miljoner kronor back tredje kvartalet

Problemen för IT-företagen fördjupas.

Nu redovisar Icon Medialab en jätteförlust på 233 miljoner kronor för årets tredje kvartal.

- Det är en tuff marknad, säger Icon Medialabs informationschef Katarina Bergegård.

Icon Medialab redovisar en rörelseförlust, inklusive engångskostnader, på 233,7 miljoner kronor för årets tredje kvartal - vilket kan jämföras med en förlust på 43,4 miljoner kronor för tredje kvartalet förra året.

Dessutom minskade omsättningen från 481,6 miljoner kronor till 233,5 miljoner kronor.

Resultatet för årets tredje kvartal innehåller engångskostnader på 86,8 miljoner kronor för personalminskning på 225 personer samt nedskrivningar för fastigheter i Tyskland och Storbritannien.

Koncernen kommer att fortsätta minska kostnaderna och i slutet av året kommer antalet anställda att vara ungefär 1 150 personer, skriver Icon Medialab i delårsrapporten.

- Hela marknaden vi befinner oss på har det tufft nu. Men vi genomför alla åtgärder vi kan för att vi ska bli lönsamma, säger informationschefen Katarina Bergegård.

Var resultatet sämre än väntat?

– Vi har inte gett några prognoser utan har sagt att vi har en kostnadsmassa som kommer att röra sig neråt.

Vad beror det dåliga resultatet på?

– Ja, vad ska jag säga. Det är en tuff marknad.

Har ni gjort något fel, tycker ni?

- Vi har väl kämpat på så gott vi kunnat och gjort nedskärningar och intensifierat våra säljarinsatser. Men det gäller att bara kämpa vidare och försöka sälja in fler projekt.

Hur länge finns ni kvar?

- Vi kommer att finnas kvar.

Om den negativa trenden fortsätter då?

– Vi har kommit överens att vi ska få ned kostnaderna ytterligare och på så sätt få verksamheten lönsam igen.

Marcus Noterius

Följ ämnen i artikeln