Vinstlyft för SAS - men dollar och oljepriset oroar
Uppdaterad 2018-02-05 | Publicerad 2017-12-12
Flygbolaget SAS redovisar ett vinstlyft i linje med prognos.
Men lönsamheten pressas av en dyrare dollar och högre bränslepriser och för dörren står nu stora besparingsåtgärder.
Räkenskapsåret som avslutades i november gav en vinst före skatt och engångsposter på 1,9 miljarder, drygt en miljard mer än året före.
– Det är ett kvitto på att vår strategi, med fokus på dem som reser mycket – från, till och inom Skandinavien – har relevans och att vi bättre lyckats säsongsanpassa vår verksamhet, säger SAS-chefen Rickard Gustafson.
Hela verksamheten
Framöver väntar dock nya besparingsåtgärder. Kostnaderna ska enligt ett besparingsprogram Gustafson driver ned med tre miljarder kronor till 2020. Det handlar om hundratals initiativ i hela organisationen.
– Det handlar mycket om att ytterligare effektivisera verksamheten i form av ökad produktivitet, säger Gustafson.
Mer säsongsanställningar är en åtgärd som planeras. Därtill vill han skapa ett mer effektivt tekniskt underhåll.
– Vi ska även minska våra försäljnings- och distributionskostnader och vår administration. Det skär tvärs igenom hela verksamheten, säger han om besparingsprogrammet.
Lönsamheten ska även förbättras med hjälp av fortsatta satsningar utomlands, på baser i Storbritannien och Spanien.
Den nyemission som drog in 1,3 miljarder kronor i nytt kapital i höstas, där svenska och norska staten avstod från att delta, skapar enligt Gustafson möjlighet att börja lösa in preferensaktier nästa år.
Dyr finansieringskälla
Han beskriver preferensaktierna som en ganska dyr finansieringskälla.
– Den äter mycket av ett eventuellt utdelningsutrymme för stamaktieägarna, säger Gustafson.
Finansiella muskler behövs även för att hantera stora låneförfall 2019 och vad SAS-chefen beskriver som ett stort behov av att investera i nya flygplan.
SAS styrelse har ännu inte fattat något beslut om utdelning baserat på det nu avslutade räkenskapsåret.
Både flygbränslepriset och dollarn har blivit dyrare under senhösten.
– Det är de två stora externa faktorerna som slår mot vårt resultat, säger Rickard Gustafson.
Under sommaren och hösten 2017 var utvecklingen för bränslepriset och dollarn positiv ur SAS synvinkel, enligt Gustafson.
– Men under vintern har dollarn blivit lite dyrare igen samtidigt som oljepriset också har gått lite norrut, säger han.
Han tillägger att SAS, i linje med styrelsebeslut, med kontrakt på terminsmarknaden försöker skapa ett visst skydd mot turbulens i olje- och dollarpriset.