”Branschen formligen exploderar”
Nu ökar suget ytterligare efter en elcykel
Uppdaterad 2017-11-27 | Publicerad 2017-10-20
Intresset för att köpa en elcykel fortsätter att öka.
En månad efter löftet om statlig premie växer efterfrågan kraftigt.
– Branschen formligen exploderar, säger Jonas Netterström, vd på Cycleurope.
Gångna året såldes 67 500 elcyklar i Sverige. Rekordmånga. Och med regeringens föreslagna premie vid köp av elfordon ökar intresset nu i rekordfart vittnar både tillverkare och cykelhandlare om.
Nytt mönster
– Branschen formligen exploderar. På en månad har vi ökat antalet sålda elcyklar med 230 procent till våra återförsäljare och har kunder som rapporterar ännu större ökningar när det gäller försäljning till konsumenter, säger Jonas Netterström, vd på Cycleurope, marknadsledare på elcyklar i Sverige med Crescent och Monark.
Flera cykelhandlare vittnar också om ett överraskande stort intresse för elcyklar . Och även om siffrorna härstammar från en låg bas är de anmärkningsvärda. Oktober är normalt ingen bra försäljningsmånad.
– Vi ser ett mönster som bryts. Elcyklar köps året runt. Förr köpte du en cykel på våren och använde under ett halvår. Nu används produkten hela året. I stället för en vanlig cykel köper du en elassisterad, säger Jonas Netterström.
Verktyg för att pendla
Den svenska marknaden omfattar 551 000 cyklar varav 12 procent i år är elcyklar. Försäljningen (sep 2016–aug 2017) steg från 45 000 till 67 500 cyklar redan innan regeringens premie presenterades den 20:e september.
Intresset för elcyklar är förstås störst i storstäderna men suget är överraskande stort i mellanstora städer som Jönköping, Karlstad, Örebro och Uppsala.
– Framför allt bland folk som pendlar till jobbet. Men utvecklingen ställer krav på våra politiker att ytterligare utveckla infrastrukturen och bygga fler cykelbanor, fortsätter Jonas Netterström.
Asiatisk kvalitetsfara?
I och med den svenska premien för elfordon dyker förstås nya intressenter upp på marknaden. Inte minst från Asien där miljontals elcyklar tillverkas.
– Vi vill ha kvalitetskriterier för elcyklar i Sverige då risken är stor att det kommer många lycksökare in till Sverige med allt för dålig kvalité. Därför är det extra viktigt att regeringen o Naturvårdsverket fastslår vilka kriterier som gäller, säger Jonas Netterström på Cycleurope.
Ingen risk att det blir svenska cykelhandlare som i stället lägger på ett par, tre tusenlappar ?
– Tanken har slagit även mig som leverantör. Men våra cykelhandlare är lojala och skulle knappast äventyra och stjälpa det här, säger Jonas Netterström som liksom branschen snarast efterlyser information om exakta detaljer för premien.
Klubbas före jul
På miljö- och energidepartementet vidimerar man att premien är på gång.
– Förslaget om en premie vid inköp av elfordon rullar på enligt plan. Våra tjänstemän skriver just nu förordningen som sedan ska beslutas av regeringen. Men först måste budgeten antas av Riksdagen, vilket sker i mitten av december, säger Hanna Björnfors, pressekreterare hos miljöminister Karolina Skog.
– Förordningen borde vara redo att beslutas dagarna före julafton.
Spara kvittot
Den tidigare uttalade inriktningen kvarstår enligt miljö- och energidepartementet.
Premien ska gälla privatpersoner som fyllt 18 år vid inköp av elcyklar, elmopeder och elmotorcyklar.
Premien blir kring 25 procent inklusive moms och gäller upp till maxbeloppet 10 000 kronor. En premie per person.
Premien införs 1 januari, 2018 – men gäller retroaktivt från 20 september, 2017. Så spara kvittot.
Naturvårdsverket kommer ansvara för utbetalning av bidraget.