Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

En doldis kliver fram på Indiska

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-06-16

Nya vd:n: ”Jag vill få fler att upptäcka oss”

För över ett halvsekel sedan köpte hennes morfar företaget Indiska.

Nu tar Sofie Gunolf, 37, över.

– Jag är rak, tydlig och ödmjuk som ledare, säger hon.

Indiska generationer Här är tre generationer chefer på Indiska. Till vänster Åke Thambert som köpte Indiska Magasinet AB 1951. För nio år sen tog sonen Anders Thambert över som vd. Och från och med i går styr Anders systerdotter Sofie Gunolf skutan.

Det finns inte ett enda klipp om dig i vårt textarkiv, kan du berätta lite om dig själv?

– Jag har jobbat inom Indiska sen några dagar efter studenten när jag var 19 år. Jag började i butik, sen gick jag vidare till lager, därefter gick jag över till inköpare. Min senaste post innan jag blev vd var inköpschef.

Nu får du en helt annan roll med mycket uppmärksamhet. Hur tror du det blir att gå från doldis till kändis?

– Jag har ingen aning om hur det blir rent personligt. Men jag är glad att det finns ett intresse.

Vad är det första du ska göra som vd?

– Eftersom jag tillträdde vid nio i morse har jag inte hunnit tänka så mycket. Men jag vill förstärka modedelen och få fler att upptäcka oss.

Beskriv det familjearv som du ska förvalta?

– Det har hänt otroligt mycket under de 18 år jag har varit på företaget, framför allt de senaste sex sju åren då vi blivit mycket större. Utvecklingen är enorm även i Indien.

Hur färgad är du av din bakgrund?

– Tack vare familjen har jag alltid velat ha min egen planhalva med det jag är bra på. Jag är jag och ingen annan.

Ditt förhållande till Indien?

– Jag reser dit 2 till 3 gånger per år. Jag har sett mycket av Indien. Första gången var det precis som jag före­ställt mig med elefanter på gatorna. Och folk är vänliga och hjälper varandra.

Vad gör ni för att kontrollera att era leverantörer i Indien inte använder barnarbetare?

– Vi har en anställd som jobbar med det och besöker de 70 leverantörerna. Vi har besökt alla även om vi inte hinner med det på ett år.

Vad är det bästa med Indiska?

– Det är en unik affärsidé med både mode och inredning, och det finns en äkthet i produkterna.

Hur mycket indiskt har du hemma?

– Jättemycket både i garderoben och på väggarna. Men jag blandar med Ikea.

Hur ser modet ut hösten 2006?

– Vi kommer att ha ett starkt grafiskt tema med svart och vitt. Höstens färger blir annars grönt och lila. Hos oss blir det mycket klänningar och vävda toppar både med tryck och enfärgat.

Vill du ändra i ert utbud?

– Nej, mer finslipa och förbättra det vi har.

Det pratas mycket om bonussystem bland företagare i Sverige. Hur ser det ut hos er?

– Vi har inga sådana system. Man ska bli belönad om man gör ett bra jobb, men det finns en orimlighet i de bonusar man ser i tidningen.

Snabbfakta/Sofie Gunolf

Sofie Gunolf.

Anders Munck

Följ ämnen i artikeln