Ica-chefen: Kunden som styr priserna
Publicerad 2023-03-23
Kunden har störst makt över prisökningarna i matbutikerna.
Det säger Ica Sveriges vd i en intervju med SvD.
– Det är i slutändan de som avgör, säger Eric Lundberg till tidningen.
Skenande matpriser har fått både kunder och makthavare att reagera.
Bara mellan januari och februari steg priserna med 2,8 procent och enligt den senaste inflationsstatistiken har matpriserna ökat med totalt 22 procent på bara ett år.
I tisdags kallades de tre svenska matjättarna Ica, Coop och Axfood som innehar 90 procent av matmarknaden upp till finansministern för att prata om de stigande matpriserna.
– Jag tänker hålla ett öga på alla matjättarna nu, sa Elisabeth Svantesson efteråt och tillade att det är orimligt att svenska matkassar kostar så mycket mer än i övriga länder.
53 procent av marknaden
Några som hamnat i skottgluggen för kritiken är Ica, som erhåller 53 procent av den totala marknaden. Matjätten har kritiserats för att driva upp priserna på varor och därmed utnyttja den höga inflationen i eget syfte.
Något som Eric Lundberg, vd för Ica Sverige menar inte är sant.
– Det är inte Ica eller en Ica-handlare som försöker sko sig på marknaden. Utan det är en kris i marknaden, säger han till SvD.
Han poängterar att bolaget snarare jobbar intensivt med att motverka prisökningarna, genom att bland annat förhandla med sina leverantörer och ha ”tuffa diskussioner” med dem. Han säger också att Ica har sina egna varumärken, där priserna sänkts på mat som konsumenterna handlar ofta.
– Det ser du också om du tittar i vårt resultat. Just nu har vi en fallande volym, en fallande marginal och därmed en fallande lönsamhet, säger Eric Lundberg och fortsätter:
– Vi gör vad vi kan för att stå på konsumenternas sida.
Vd:n: Konsumenten bestämmer
Under 2022 ökade Ica sin omsättning med 8,2 procent, dock med sjunkande rörelseresultat och förlorade marknadsandelar. Eric Lundberg vill inte svara på hur mycket Ica kan pressa sina marginaler eller hur lönsamma de är med hänvisning till att det är ”affärshemlighet”.
Han konstaterar dock att bolaget gjort en resultatminskning i sista kvartalet på 12 procent.
På frågan vem som har makten över prissättningen blir svaret konsumenten.
– Det är ju faktiskt konsumenten som styr vad de är beredda att betala för en produkt. Det är ju i slutändan de som avgör.