Aftonbladet

Dagens namn: Dennis, Denise

Teleoperatörerna som luras mest

Publicerad 2013-05-29

Några teleoperatörer försöker felaktigt ge sken av att samarbeta med någon av de stora operatörer och på så sätt lura in kunder i ett nytt telefonabonnemang.

Även elbranschen vill se krafttag mot oseriös försäljning.

Det har det senaste dryga året varit en tydlig trend visar Telekområdgivarnas statistik. Tre mindre aktörer, Tele Direkt, Ringett och Novakom, ligger bakom merparten av ökningen av sådana klagomål hos Telekområdgivarna.

– Först fick vi bukt med det här problemet som var vanligt 2007, nu ser vi en tydlig trend att problemet kommit tillbaka, säger Andreas Evestedt, kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna.

Samarbete mot mygel

Telekområdgivarna är ett samarbete mellan ett antal operatörer på området och samarbetet började kom man också överens om hur försäljning av abonnemang ska gå till. Då mer än halverades antalet klagomål under flera års tid.

Men nu är de tveksamma telefonförsäljningarna av abonnemang i gång igen och hälften av ärendena gäller alltså ett fåtal operatörer med små marknadsandelar och de är därmed kraftigt överrepresenterade.

– Vad de gör är att de ger sken av ett samarbete med någon större operatör men ger ett bättre pris, ett samarbete som inte finns men invaggar kunden i trygghet. Dessutom upplyser de inte om, eller ger felaktig information om ångerrätten, säger Evestedt.

Skriftlig bekräftelse

Samtidigt kräver Konsumentverket, Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Svensk Energi krafttag mot de oseriösa försäljningsmetoder som finns på elmarknaden.

Konsumentverket upprepar sitt krav på lagstiftning som säger att kunden ska bekräfta en försäljning skriftligt innan den kan anses vara giltig.

Och på Konsumenternas Energimarknadsbyrå konstaterar man att klagomålen på uppsökande försäljning ökar igen. Även i viss marknadsföring sker grova övertramp.

TT

Följ ämnen i artikeln