Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Kortkunder fick betala dubbelt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-04

Oklart hur många som drabbats av felet

Har du använt kontokortet för att betala i butiker de senaste dagarna?

Då kan köpesumman ha dragits två gånger från ditt konto.

Ett tekniskt fel har lett till att kunder över hela Sverige drabbats.

Babs Paylink sköter kommunikation mellan bank och butiker när kunder betalar med kontokort. Informationen skickas via telenätet.

Ett fel hos teleoperatörerna har nu lett till att kunder över hela landet fått samma vara debiterad två gånger.

- Jag kan inte svara på hur många som drabbats, men problemet har slagit slumpvis i hela landet. Det är inte bara hos oss felet uppstått, utan alla företag som sysslar med kontokortsterminaler hart drabbats, säger Claes Warring, informatör på Föreningssparbanken som äger Babs Paylink, till aftonbladet.se.

Felen rättas manuellt

Enligt Claes Warring har problemet upphört, och inga kunder dubbeldebiteras längre. De flesta felbetalningar upptäcks och korrigeras automatiskt, men i vissa fall har man tvingats rätta felet manuellt.

Har alla som drabbats fått tillbaka sina pengar?

- Jag tror det men kan inte garantera någonting. Däremot lovar jag att alla kommer att få tillbaka pengarna, säger Claes Warring.

Om några fel måste korrigeras manuellt, finns det inte risk att ni missar vissa dubbeldebiteringar?

- Jag vet inte exakt hur systemet fungerar, men ingen ska kunna slinka igenom.

Mats Zetterberg äger butiken Hälsokraft i Sundsvall och flera av hans kunder har drabbats av felet. Han säger till Sundsvalls Tidning att Babs Paylink betalat ut för mycket pengar till butiken när de skulle återbetala de kunder som fått betala dubbelt.

- Det kan innebära att det finns kunder som fortfarande inte fått tillbaka pengarna, säger han till tidningen.

Hur länge problemet pågått är osäkert.

Karin Thurfjell

Följ ämnen i artikeln