Aftonbladet

Dagens namn: Dennis, Denise

”Lika trendkänsligt som ett klädesplagg”

Uppdaterad 2013-05-17 | Publicerad 2013-05-16

Experter varnar för aktier i sociala medier

Hypen var stor när Facebook-aktien introducerades för ett år sedan.

Det blev ett magplask – och nu varnar experterna för aktieköp inom sociala medier.

– Riskerna är för stora i förhållande till den potentiella avkastningen, säger aktieanalytikern Tomas Linnala.

I morgon är det ett år sedan Facebook-aktien introducerades på börsen.

För köparna blev investeringen en besvikelse. I höstas hade aktien tappat över 60 procent av sitt värde. Kursen har visserligen stabiliserats sedan dess, tappet är nu på 30 procent, men aktievärdet är ändå klart lägre än vad många hoppats.

”Föränderlig värld”

En av dem som förutsåg magplasket var Tomas Linnala, analytiker på placera.nu. Dagen före Facebooks börsintroduktion sade han att ”mycket tyder att det är en bubbla” och att han inte skulle köpa några aktier i bolaget.

Bedömningar han står fast vid i dag.

– De sociala plattformarna är föränderlig värld. Det är så enkelt att byta plattform som privatperson, och värderingen av bolaget ligger i hur vi tror att vinsten bli om fem år. Det är nästan omöjligt att sia om, säger Tomas Linnala, och drar en jämförelse med kroglivet:

– Vilken krog var inne för 10 eller 20 år sedan? Det är väldigt få som lyckas bli det där navet inom den branschen, och det är samma med de här plattformarna på nätet, säger han.

Linkedin bättre – än så länge

En faktor som kan få Facebook-kursen att rasa igen är det så kallade insider-innehavet. Facebooks anställda äger en stor mängd aktier i det egna bolaget. Om de plötsligt säljer av sitt innehav skulle börsvärdet sjunka igen.

– De har deklarerat att de tar det lugnt. Men om de säljer ger det både en utbudschock och en signal att inte ens Facebooks egna anställda tror på bolaget, säger Linnala.

En introduktion som blev mer lyckad var den för yrkesnätverket Linkedin för två år sedan. Värdet gick upp med över 100 procent redan första dagen. Kursen står i dag i nästan 185 dollar, att jämföras med introduktionspriset på 45. Men trots den starka utvecklingen på börsen skulle inte Tomas Linnala satsa på aktier i Linkedin.

– Börsvärdet är över 700 gånger den förväntade årsvinsten. Det är oerhört mastigt och påminner om vår it-bubbla i början av 2000-talet, säger han.

”Köp ej Twitter”

Det har ryktats om att även mikrobloggen Twitter ska ut på börsen. Skulle det ske varnar både Linnala och Aftonbladets privatekonomiska expert Annika Creutzer för köp.

– Facebook och Twitter är lika trendkänsliga som klädmärken och mode. De kan gå upp i populäritet kraftigt först och sen tappa snabbt. Man kan jämföra med Odd Molly som var jätteinne för några år sen. Nu har försäljningen minskat och börskursen rasat. Man måste vara medveten om riskerna, säger Annika Creutzer.

Följ ämnen i artikeln