Intersportbutiker gör storförluster

Publicerad 2013-10-24

En mängd Intersportbutiker i Sverige redovisar röda siffror.

Det är tuffa ekonomiska tider för Intersport.

Nästan fyra av tio butiker i Sverige går back, enligt en sammanställning från tidningen Market.

Sportkedjan gick med 140 miljoner kronor i förlust förra året.

En ny sammanställning av tidningen Market visar att fem av Sveriges Intersportbutiker hade rörelseförluster på över en miljon kronor.

Totalt redovisade 34 av 92 handlarägda butiksbolag negativa rörelseresultat.

Hårdare konkurrens

Enligt Intersport Sveriges nye vd Ulf Kinneson är en orsak att konkurrensen ökat ytterligare på marknaden.

– Nya kedjor och nätaktörer har kommit in på en redan överetablerad marknad. Det har skapat en prispress som slår hårt mot lönsamheten i branschen. En mild vinter gjorde att lagren var för stora och det sänkte resultaten ytterligare, säger han till Market.

Inom detaljhandeln var sport- och fritidsbutikerna starka förra året och försäljningen ökade med 9,3 procent. Men Intersports ökning var bara 2,2 procent.

– Vi tappade tyvärr marknadsandelar, säger Ulf Kinneson.

Ska bli tydligare

För att vända den negativa trenden krävs en större tydlighet enligt vd:n.

– Intersport har ett starkt varumärke och det största sportbutiksnätet men vi behöver bli ännu tydligare för konsumenterna. Vi måste ta en annan position på marknaden och driva värden som kunskap och service för att vinna matchen.

Hela listan på butikerna som går back kan du hitta här.

Följ ämnen i artikeln