Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Osäkert inför julhandeln

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-09

Svenska konsumenter avvaktar med dyrare inköp

Klädhandeln ökar i oktober medan huspriserna står still.

Det tyder på att hushållen har intagit en balanserat avvaktande hållning till den pågående konjunkturnedgången.

Enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) är dock osäkerheten större än någonsin inför julhandeln.

Nu är det jul(handel) igen I år är det svårare än vanligt att förutspå hur mycket svenskarna är beredda att spendera i julhandeln. Det osäkra konjunkturläget för konsumenterna avvaktande.

Konfektionshandeln, inklusive skor, ökade med 5 procent mellan oktober i år och samma månad förra året. Säsongsrensat var ökningen 3 procent, men då är inga priskorrigeringar gjorda ännu. Under hela tiomånadersperioden har försäljningen stigit med 0,6 procent i fasta priser.

– Vi räknar med att sista kvartalet i år blir ganska starkt i jämförelse med förra året, som var väldigt svagt, det var ju då avmattningen inleddes. I oktober förra året minskade konfektionshandeln med 6 procent, därför blir den procentuella ökningen stor. Men samtidigt har oktober i år varit väldigt milt, så det är en positiv signal att försäljningen ändå ökade, säger Henrik Öhman på HUI, Handelns utredningsinstitut.

Idag, fredag, kom även börsnoterade klädkedjan JC med försäljningssiffror för oktober, som visar att bolaget fortsätter att öka mer än totalmarknaden. JC:s omsättning ökade med 6,5 procent, i befintliga butiker stod försäljningen stilla. Hittills i år ligger ökningen på 9,7 procent totalt och 3,1 i befintliga butiker.

Nöjd med oktober

– Vi är nöjda med utvecklingen, eftersom oktober var en extremt stark månad för oss förra året, säger Claes Hagberg, koncernchef.

HUI:s prognos för helåret ligger på en tillväxt på en procent för klädhandeln, eller en halv i fasta priser, vilket innebär att de ligger väl i fas med utvecklingen. För detaljhandeln som helhet tror HUI på en ökning på 1,5 procent i fasta priser. För första gången på flera år väntas dagligvaruhandeln öka mer än sällanköpshandeln.

– Det är ett tydligt konjunkturtecken, när vi går in i en ekonomisk avmattning minskar köpen av de dyrare sällanköpsvarorna, säger Henrik Öhman.

Den absolut starkaste månaden för detaljhandeln är december, som står för omkring 11 procent av försäljningen. Förra året var omsättningen 40 miljarder, vilket var 12 miljarder mer än någon annan månad 2000. HUI offentliggör inte sin prognos över julhandeln förrän om två veckor, men Claes Hagberg är försiktigt optimistisk.

Positiv

– Jag är i grunden positiv för vår del, en försäljningsökning på runt 5 procent över jul, med dagens låga inflation skulle jag vara helt nöjd med. Men man måste ha respekt för att vi befinner oss i en avmattning och att många oroas över ökad arbetslöshet. Men jag tror att de som säljer kapitalvaror, som bilar, får betydligt mer stryk än vi, säger han.

– Det svåra med att göra julprognosen i år blir att bedöma hur hushållens konsumtionsbeslut påverkas av omvärlden. Det som talar emot en ökning är osäkerheten och varslen, det som talar för är lättnaderna i finanspolitiken, säger Henrik Öhman.

Ytterligare en signal från hushållsfronten kom idag på morgonen med småhuspriserna. De har stått stilla under augusti-oktober. I Stockholm ökade priserna med 7 procent jämfört med förra året, men stod stilla jämfört med föregående mätperiod. Det var inga stora prisrörelser i något län, vilket tyder på att hushållen avvaktar.

Läs mer på Ekonomi24.se

Lotta Engzell-Larsson (lotta.engzell@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln