Aftonbladet

Dagens namn: Dennis, Denise

Många kommuner usla på konsumentrådgivning

Publicerad 2013-05-20

Två miljoner svenskar har inte tillgång till ordentligt konsumentrådgivning.

84 kommuner erbjuder ingen, eller bara några få timmar konsumentvägledning i veckan.

– Det är djupt orättvist. En femtedel av befolkningen bor i kommuner som sviker sina invånare, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.

84 kommuner är för dåliga på att erbjuda hjälp i konsumentfrågor.

Den 15 maj presenterade Konsumentverket sin årliga rapport ”Läget i landet”, om konsumentvägledningen i Sveriges kommuner. Utifrån denna har sedan Sveriges Konsumenter och Konsumentvägledarnas förening gjort en kartläggning.

Resultatet är alltså nedslående då 84 kommuner är för dåliga på att erbjuda hjälp i konsumentfrågor, eller att man inte gör det alls.

Konsumentvägledningen finns till för dem som blivit lurade, behöver få råd eller hjälp med avtal, tjänster och reklamationer.

Inte simpel rådgivning

Flera stora kommuner är bland dem som är för dåliga, bland annat Skövde, Lidingö, Solna, Kalmar och Härnösand.

- Många kommuner tycks tro att konsumentvägledning är enklare rådgivning. För att vara samhällsekonomiskt lönsam bör den också bistå med ett utvecklat stöd till kommuninvånarna och arbeta förebyggande. Då räcker inte några få timmar i veckan, säger Annika Wilow Sundh, ordförande i Konsumentvägledarnas förening.

Ta kontakt själv

Allt är dock inte nedåt, många kommuner är bra på att ge ordentlig konsumentvägledning.

Sveriges Konsumenter råder dem som bor i en kommun som inte erbjuder ordentlig rådgivning att ta saken i egna händer.

- Många konsumenter känner sig maktlösa. Vi vill uppmana invånare i kommuner under skamgränsen att säga ifrån. Skriv, ring eller e-posta era kommunpolitiker och kräv att kommunen inför en konsumentvägledning värd namnet, säger Jan Bertoft.

Se vilka kommuner som ger ordentlig vägledning och vilka som hamnar under skamgränsen.

Följ ämnen i artikeln