Aftonbladet

Dagens namn: Alfons, Inez

ICA: Dubbel betalning ska inte hända igen

Uppdaterad 2013-08-20 | Publicerad 2013-08-19

Ica-bankens kunder debiterades dubbelt för köp – vet ännu inte orsaken

Över 400 000 köp blev dubbelt så dyra.

Felet drabbade Icas kunder och upptäcktes i helgen.

Nu lovar företaget att det inte ska ske igen.

– Vi har skapat ett skydd så att detta inte upprepas, säger Jörgen Wennberg, vd för Ica Banken.

Det var i torsdags och fredags som ett fel drabbade Icas kunder. Totalt debiterades 445 000 köp med bankkort i matkedjans butiker dubbelt. Det visade sig bero på ett fel där loggfilen med betalningar från butikerna räknades två gånger i Icas system. Felet drabbade kunder i alla banker.

Ska ta reda på orsaken

– Exakt vad som gick fel vet vi inte, vi måste återskapa händelsen i våra system för att vara säkra. Något har påverkat de här transaktionerna och vi ska ta reda på vad, säger Jörgen Wennberg.

Enligt Wennberg har ett liknande fel aldrig inträffat tidigare.

Banken går nu igenom alla betalningar både manuellt och via datorsystem innan några pengar dras från kundernas konton.

– Systemet går varje dag med högsta kvalitet och vi hanterar 75 miljarder kronor varje år bara i Sverige.

Kan det här felet uppstå en gång till?

– Det här var en unik händelse och nu gör det manuella skyddet kombinerat med de tekniska kontrollerna att detta inte kan ske igen. Hela organisationen jobbar dessutom med detta nu.

Inga straffavgifter

Swedbank meddelade i går kväll att alla deras kunder har fått tillbaka sina pengar. Swedbank hanterar transaktionerna från Ica banken innan de går vidare till kortföretag och andra banker.

– Vi har skickat korrigeringsfiler till de andra bankerna, sade presschefen Anna Sundblad till Aftonbladet i går.

De drabbade ska få tillbaka sina pengar automatiskt. Enligt Swedbank ska bankkunder som fått ett minussaldo på grund av felet heller inte drabbas av några straffavgifter.

Så här vet du om du är drabbad

Handlade du med betalkort på Ica i torsdags eller fredags? Gå i så fall in på ditt konto.

Se om pengarna har dragits två gånger.

Om så har skett bör den feldragna summan också ha satts tillbaka in på ditt konto. Om inte, kontakta din bank.

Följ ämnen i artikeln