Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

3G ny skuldfälla för många unga

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-10-17

70 procent av ärendena hos kronofogden är mobilskulder

Mobiltelefonen har blivit en skuldfälla för många unga.

70 procent av alla ärenden hos kronofogden i åldrarna 18-25 år gäller mobilskulder.

Den senaste boven i dramat är 3G-mobilerna.

Mobilskulder hos unga blir allt vanligare i och med 3G-telefonernas nya tjänster såsom kamera och musik. Tjejen på bilden har inget med artikeln att göra.

Antalet ansökningar om betalningsförelägganden gällande obetalda mobiltelefonräkningar ökar lavinartat. Bara i år har fallen ökat med 39 procent hos kronofogden.

I gruppen 18-25 år står mobilskulderna för 70 procent av alla ärenden, rapporterar Sveriges Radio Väst.

Trenden skulle kunna vara på väg att vända i och med att allt fler väljer kontantkort i stället för abonnemang.

Samtidigt visar en enkät som företaget Goyada har gjort att nio av tio kronofogdemyndigheter tror att mobilskulderna kommer att fortsätta öka.

Problem för hela branschen

Den senaste boven i skuldfällan är de nya 3G-telefonerna. Sju av tio kronofogdemyndigheter nämner 3G-kringtjänster som en växande orsak till mobilskulder.

- De nya telefonerna fungerar som kameror. Det går att tanka ner musik på dem och de kan ha videosamtal där man kan se den man talar med och det lockar många ungdomar, säger Ann-Christin Svahn, kommunikatör vid Kronofogdemyndigheten i Göteborg, till SR Väst.

Erik Hörnfeldt, presstalesman vid 3G-operatören 3, känner inte igen sig i beskrivningen:

– Vi ser hur stor andel av våra kunder som får betalningsproblem och vi tycker inte att den är större än hos någon mobiloperatör.

Hörnfeldt ser det som ett generellt problem för hela branschen.

– Ett mobilabonnemang är ofta det första längre betalningsansvaret för unga. En del kanske inte förstår vad det innebär eller också är de optimistiska, säger han.

Aggressiv marknadsföring

Kronofogden har inlett en dialog med de stora mobiloperatörerna. Det man framförallt har reagerat på är marknadsföringen.

- Det måste vara tydligt vad det är man betalar för. Man kanske lockar med att telefonen kostar en krona eller att den är gratis och så står det i lite mindre text vad som egentligen gäller i avtalet, säger Ann- Christin Svahn till SR Väst.

Anders Thoresson

Följ ämnen i artikeln