Finansduo äger mössföretagen som delar ut miljoner

Publicerad 2024-05-18

Studentprylar är en kassako.

Bolagen som säljer mössor delar ut miljoner till sina ägare.

Och flera av bolagen har en tydlig gemensam nämnare: de ägs av samma personer.

Snart ska tusentals vitmössade ungdomar springa ut för att fira att 13 års skolgång är förbi – och möta vuxendomen på andra sidan. Men med knappa 1 250 kronor i månaden, som studiebidraget ligger på, blir det svårt att ha råd med allt.

– Jag skulle absolut säga att det är en klassfråga att ta studenten. Har man inte ett extrajobb och inte kan få hjälp ekonomiskt hemifrån så kan inte alla vara med på allting. Det blir väldigt synligt när det kommer till mössorna, har blivande studenten Hannah Söderberg, 18, sagt till Aftonbladet.

Grundpriset för en studentmössa är ungefär 500 kronor. Men kostnaden kan snabbt öka. Lägger man till för- och efternamn är priset plötsligt uppe på 750 kronor. Därefter är valmöjligheterna nästintill oändliga.

”Maxade inte heller”

När Aftonbladet testar att designa en egen mössa hos en stor återförsäljare och väljer alla möjliga tillval: tiara, Sverige-flagga, diamantemblem och guldkant – kommer kostnaden till slut upp i närmare 5 000 kronor.

– Min studentmössa kostade 1 600, men då har jag en mössa som är ganska standard, säger Hannah Söderberg.

Studentmössan kan kosta runt 500 – eller närmare 5 000 kronor.

Delat ut miljoner till ägarna

Det har visat sig vara minst sagt lukrativt att kränga studentmössor. Flera av de bolag som Aftonbladet har kartlagt gör stora vinster – och delar ut miljonbelopp till sina ägare.

Ett av dem är ABC-gruppen, som själva utger sig vara ”Sveriges största leverantör av studentmössor”. Bolaget omsatte 93,4 miljoner kronor det senaste

räkenskapsåretSenaste årsredovisningen gäller 18 månader, 2022-07-01 – 2023-12-31. och gjorde en vinstResultat efter finansiella poster. på 14,8 miljoner.

Samtidigt delade de ut 8,7 miljoner till ägarna och har lämnat 5 miljoner kronor i så kallat koncernbidrag, till ett annat bolag i koncernen.

I årsredovisningen framgår också att de planerat för ytterligare 8,2 miljoner i utdelning till ägarna under nästa räkenskapsår.

Hur många som får dela på kakan är oklart, men de två huvudägarna heter Tomas Billing, 60, och Fredrik Karlsson, 61.

De två är vd respektive ordförande i investmentbolaget Röko som äger ett stort antal bolag. I slutet av 2022 köpte Röko majoriteten i danska AJAT Group, som i sin tur äger ABC-gruppen.

Fredrik Karlsson till vänster. Han var tidigare vd för företaget Lifco – bilden är från när Lifco börsnoterades 2014. Till höger Carl Bennet, styrelseordförande i Lifco och näringslivsprofil.

Konkurrent med samma ägare

En annan aktör inom studentprylsbranschen är Crownstudent. Varumärket drivs av företaget Students event TM, som också ägs av Röko via AJAT Group.

Förra räkenskapsåret, samma 18 månader som systerbolaget ABC-gruppen, omsatte Students event TM 35 miljoner kronor.

VinstenResultat efter finansiella poster. landade på 2,8 miljoner – samtidigt som de delade ut 4,2 miljoner till ägarna. De planerar även för ytterligare 2,2 miljoner i utdelningar framåt, enligt den senaste årsredovisningen.

Kollar man på ägarstrukturen i Students event TM klingar den bekant. Utöver att ingå i samma koncern som konkurrenten, står två män i 60-årsåldern som majoritetsägare: Tomas Billing och Fredrik Karlsson.

Ytterligare en konkurrent är C.L Seifert. Deras senaste resultat ser ut som följande:

  • Omsättning: 59,6 miljoner kronor
  • Resultat efter finansiella poster (vinst): 12,5 miljoner kronor
  • Utdelning: 6,8 miljoner kronor
  • Planerad utdelning: 6,6 miljoner kronor

Ägare: Tomas Billing och Fredrik Karlsson.

Finansduon äger också Nordic Studentevent AB, som genom Sveastudent säljer studentskyltar och jämför priser på studentflak. För det bolaget går det inte lika bra som koncernkollegorna. Senaste räkenskapsåret omsatte bolaget 7,5 miljoner och gick med förlust om 1,3 miljoner kronor.

Tomas Billing och Fredrik Karlsson äger sina andelar i studentbolagen genom investmentbolaget Röko. Enligt Bolagsverket är de ”verklig huvudman”, det vill säga majoritetsägare, för 21 respektive 20 företag. Fyra av dem sysslar med studentverksamhet.

”Äger företagen för evigt”

I ett gemensamt mejlsvar skriver Billing och Karlsson:

”Vad gäller Röko så är affärsidén att förvärva och utveckla små/medelstora företag i Europa. Röko är en långsiktig ägare – äger företagen för evigt”.

Frågor om själva studentverksamheten hänvisas till Jesper Knutson, pressansvarig på AJAT Group.

”Bakgrunden till detta ägande är att skapa en långsiktigt stabil och seriös marknad. AJAT Group är ägarbolaget bakom dessa varumärken har funnits sedan 2017. Det primära syftet bakom ägandet är förbättra kundupplevelse och våra produkter med den mångåriga kompetens och kunskap som finns inom vår verksamhets olika bolag”, skriver Jesper Knutson i ett mejl.

Han säger att de är stolta över att kunna visa ”en positiv hållbar utveckling”, trots omvärldsläget.

”Viktigt att notera är att våra bolag marknadsför och säljer i dag även andra produkter än studentmössor, vilket man ska ha i åtanke när man tittar på vår verksamhet och dess resultat, då det innefattar flera olika produktsegment. Vi säljer i dag allt från skolkläder till huvudbonader och kläder till militär och kungahus”.

Jesper Knutson, pressansvarig på AJAT group, som äger flera studentprylsföretag.

”Krävande och medveten kund”

Jesper Knutson fortsätter:

”Dessa resultat bekräftar hur stort intresse det finns för de produkter som vi tillhandahåller och inte minst hur stark traditionen är. Värt att poängtera är att det har hänt mycket på marknaden, framförallt när det kommer till kundernas beteende. Vi möter i dag en betydligt mer krävande och medveten kund, som vill ha något alldeles speciellt och unikt, och är villig att betala mer för att anpassa sin studentmössa, skolkläder, studentoverall, studentplakat osv, än vad man gjorde för några år sedan, vilket driver den positiva utvecklingen framåt för denna typ av bolag.”

Studenter vi har pratat med upplever kostnaderna runt om firandet som höga, och många pekar ut att just studentmössorna är dyra. Anser ni att det är rimligt att dela ut så mycket till ägarna när mössorna upplevs som så dyra av målgruppen?

”Tittar man på hela studentfirandet som inkluderar allt från fest, studentflak, mat, kläder, underhållning och studentmössan, så blir den totala kostnaden betydande för varje hushåll. Vi arbetar i dag med ett tydligt motto och vision i vår verksamhet kring att kunna erbjuda ett minne (i form av en studentmössa) till alla landets studenter, oavsett budget”.

”Vi är stolta och glada över att fortsatt kunna erbjuda våra avtalskunder en traditionell studentmössa för 399 kronor för den som söker detta, vilket möjliggör att de flesta skall ha råd att bära en studentmössa. Här har priserna legat på samma nivå de sista 10-15 åren, trots att vi ser övriga priser i samhället stiger till följd av inflation, valuta, omvärld med mera.”

Har ni marginal för att kunna sänka priserna?

”Nej, inte givet de krav och förväntningar som våra kunder i dag har på de produkter vi skall leverera. Kraven som finns på oss att leverera en högkvalitativ, individuellt anpassad produkt, som skall synliggöras i modern 3D-teknik och komma med många olika garantier och services, kräver den marginal vi har i dag för att långsiktigt kunna vara med och driva en säker och seriös utveckling av branschen och leverera på de löften som vi ger våra kunder.”

”Mycket liten del av den totala kostnaden”

Kan ni förstå studenternas frustration över de höga priserna?

”Vi har full förståelse och respekt för att studenten och allt runt omkring i samhället har blivit dyrare. Det gäller även vår verksamhet, där vi också ser en stor påverkan av den svaga svenska kronan och inte minst den höga inflationen i samhället.

”Tittar man idag på studentfirandet som helhet, är studentmössan en liten del av denna budget och kostnad. Jag läste senast i går en intressant artikel i Sydsvenskan, där man tittade på den totala budgeten för en student. Där utgör vår produkt en mycket liten del av den totala kostnaden, vilket bör beaktas när man diskuterar kostnader och priser. Därför är det viktigt att se helheten när man bedömer kostnaden men också ställa det i relation till de förväntningar och krav som målgruppen i dag har på studentfirandet.”

Studenter vi har pratat med säger att det är lite av en klassfråga att ta studenten i dag, håller du med om det?

”Jag skulle inte bedöma att vår produkt skulle vara en del av en klassfråga. Däremot så ser jag att studenten har utvecklats till en mycket stark tradition och en ny typ av firande, där studenterna inte är villiga att göra avkall på sina krav på fest, kläder, design, materialval, tillgänglighet mm, vilket också driver och påverkar det totala slutpriset. Jag känner mig i dag trygg med att de alternativ som vi erbjuder kring studentmössor, har något att erbjuda för alla studenter, oavsett budget, vilket vi kommer fortsätta att säkra upp, då vi är av uppfattningen att alla skall ha råd med en studentmössa.”

Följ ämnen i artikeln