Aftonbladet

Dagens namn: Dennis, Denise

”Har inte varit ute efter att blåsa kunder”

Publicerad 2013-07-12

Kritiserade nätbutiken svarar

Electronova slutade plötsligt leverera varor som kunder betalat för.

Det har lett till ett större antal anmälningar till ARN, Konsumentverket och polisen – som inlett en utredning.

Nu svarar företaget på kritiken:
– Vi gömmer oss inte, skriver Tonnu Sikk på Electronova.

Aftonbladet Min Ekonomi skrev i går om Electronova, som plötsligt upphört med sina leveranser. Ett antal personer har känt sig lurade eftersom företaget under en tid tog betalt, men inte levererade, några varor.

”Inte ute efter att blåsa”

Aftonbladet har under flera dagar sökt Electronova. I dag har företaget svarat via e-post.

Tonnu Sikk, som titulerar sig ”manager” på Electronova skriver:

”Vi är inte och heller har inte varit ute efter att på något sätt "blåsa" några kunder på vare sig varor eller pengar. Vi alla på electronova har arbetat i en stor tro och hopp om att vi skall kunna leverera elektronik till kunder och som i det flesta fall företag”.

I mailet, som går att läsa i sin helhet nedan, skriver Tonnu Sikk att allt beror på problem ”i flödet med likvid” på grund av en större kundförlust och på att en större partner inte ”fullgjort sina förpliktelser”.

”Lever på hoppet”

Om de som betalat för varor men inte fått några kommer att få tillbaka några pengar är oklart.

Tonnu Sikk skriver att de lever ”på hoppet” att kunna lösa detta. Dock rör det sig bara om totalt 20 ärenden enligt Sikk, som också hävdar att kontakter med media och polis inte kommer att ”snabba upp processen”. 

Det är alltså oklart om och när återbetalningarna skulle kunna ske. Frågor om varför företaget inte svarat på samtal och mail från vissa kunder, eller varför man utan tillåtelse använt sig av Trygg E-handels logga på sajten är också obesvarade.

Följ ämnen i artikeln