Hemnet höjer annonspriset rejält
Uppdaterad 2017-09-22 | Publicerad 2017-04-04
Nu blir det rejält mycket dyrare att sälja sin bostad på Hemnet, som höjer sina annonspriser.
Hälften av pengarna hamnar i mäklarnas fickor.
– Vi är övertygade om att de som säljer sin bostad tycker att priset reflekterar det värde vi levererar, säger Hemnets pressansvarige Stefan Tell till Dagens Industri.
Från och med 1 juli höjer bostadssajten Hemnet sina priser på bostadsannonser med mellan 13 och 30 procent. Vill du lägga upp en bostad med utgångspris mellan 2 och 5 miljoner kronor höjs priset med 300 kronor, till 1 500 kronor.
Hösten 2015 fördubblades Hemnets annonspriser.
”Sajten har utvecklats”
– Sajten har utvecklats en hel del sedan dess. Vi har lagt till tjänster och funktionalitet och trafiken har ökat. Så det är en starkare produkt idag, säger Hemnets pressansvarige Stefan Tell till Dagens Industri.
Han tror inte att höjningen kommer att reta bostadssäljarna.
– Vi är övertygade om att de som säljer sin bostad tycker att priset reflekterar det värde vi levererar, säger han.
Mäklarna gynnas rejält av annonshöjningen. Hälften av pengarna hamnar i deras fickor, som tack för besväret, enligt DI.
– Mäklarna gör ett visst administrativt arbete. Därför är det rimligt att de får en del av annonspengen, säger Stefan Tell.
Forskare kritisk
Men höjningen och upplägget med att hälften av pengarna går till mäklarna kritiseras av Richard Engström, doktorand vid KTH Bank och Finans.
– Personligen anser jag att inga sidoinkomster som kan rubba förtroendet för mäklartjänsten bör tillåtas, säger han till DI.