Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Frans, Frank

Lego rasar bit för bit

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-17

Måste spara 870 miljoner - 500 anställda får sparken

Bitarna faller inte på plats för Legodirektören Kjeld Kirk Kristiansen.

Leksaksjätten lyckas inte längre charma världens mest kräsna konsumenter - barnen.

Nu sparkas 500 Lego-arbetare.

I alla år gick danska Lego Company med vinst. Men

i slutet av 1990-talet hände något. Förluståren avlöste varandra. Förra året gjorde Lego rekordförlust, 1,7 miljarder kronor.

Felsatsningar, säger Legoanalytikerna. För trista prylar, säger barnen.

De menar samma sak.

Utkonkurrerade

Legokonsumenterna har de senaste åren ratat de anrika plastbitarna till förmån för mer häftiga prylar.

Ändå är det "back to basic", tillbaka till legobitarna, som gäller för Legos ägare och chef Kjeld Kirk Kristiansen.

De klassiska bygglådorna ska återinföras. Kreativitet och fantasi ska tillbaka till barnen - och locka dem att bli nya Legokonsumenter.

Det var ett stort misstag, inser Kristiansen i dag, att slopa varumärket Duplo, den stora klossen som trots allt var så populär, från världsmarknaden. Det misstaget sägs ha stått Legokoncernen dyrt.

Nu sparkas 170

En annan åtgärd Legochefen tar till är att skära

i kostnaderna, som ska ner med 870 miljoner kronor. De närmaste veckorna kommer därför 170 medarbetare världen över att sägas upp. 100 av dem i Danmark.

Om två år ska företaget minska antalet anställda med 500, varav en tredjedel i Danmark. Totalt har Lego 8 000 medarbetare världen över, 3 000 av dem jobbar i Legofabrikerna

i Danmark.

Petter Ovander

Följ ämnen i artikeln