Viaplay ska stoppa kontodelare

Tobias Österberg/TT

Uppdaterad 10.41 | Publicerad 07.35

Kvartalssiffror från Viaplay. Arkivbild

Krisande Viaplay backar ekonomiskt och tappar dessutom abonnenter. Mediebolaget brottas dock med ytterligare ett stort problem:

3 av 10 kunder bryter mot avtalet när de delar sina konton, uppger vd:n Jørgen Madsen Lindemann för TT.

Kunder som delar sina kontouppgifter med andra har varit ett stort problem för olika streamingtjänster och till exempel jätten på tv-marknaden, Netflix, gick förra året och meddelade att man skulle vidta åtgärder.

Detta gäller nu även Viaplay som gör detsamma gällande kontodelning liksom piratkopiering. Genom att begränsa antalet ”strömningar” till ett konto ska kontodelare i slutändan bli betalande abonnenter.

– I Nederländerna har initiativet haft god utveckling och vi ser även tidiga tecken i nordiska länder att man har har respekt för våra produkter, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Många fuskare

Enligt honom handlar det om 30 procent av kunderna som gör detta, det senaste kvartalet hade också företaget 4,7 miljoner abonnenter.

– Det är ett ganska stort problem för att vara ärlig. Det är som att någon skulle köpa en biobiljett, ser filmen och sedan går ut och ger biljetten till någon annan som gör likadant. Då kommer det bli svårt ekonomiskt, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Ekonomiskt har Viaplay milt sagt haft utmaningar det senaste året. Aktien har rasat 95 procent det senaste året efter att bolaget fått sälja av en rad tv-serier till konkurrenter.

Som resultat av krisen har man dessutom genomfört omfattande prishöjningar. I maj blev det dock klart att bolaget köper rättigheterna till fotbollens Champions league, en prestigeaffär för Viaplay.

Enligt vd:n är det dock inte helt otänkbart att man kan tänkas sälja vissa delar av Champions league-rättigheterna till andra aktörer.

– Det kan bli så att vi inleder ett samarbete specifikt kring Champions league, det är en möjlighet men jag kan inte av konkurrensskäl ge mer detaljer, säger han.

Utöver Champions League väljer man också att satsa på program inom reality-tv eller som det också kallas, dokusåpor. I delårsrapporten nämner vd:n bland annat en ny satsning på omdiskuterade ”Paradise Hotel” liksom ”Expedition Robinson” i dansk tappning.

Finns det fortsatt intresse för dessa serier?

– Det handlar om relevant historieberättande. Jag tror produkter som ”Lyxfällan” eller ”Expedition Robinson” fortfarande är relevanta. Vi ska kunna leverera något som står ut och kan konkurrera på marknaden.