Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tore, Tor

Föräldrarnas raseri mot blöjjättens drag: Löjligt

Libero har minskat antalet blöjor i förpackningen

Publicerad 14.33

Justina Engberg Andersson, 25, med sonen Henry, 1.

Nu får du färre Libero-blöjor för nästan samma pris.

Draget, som av blöjjätten beskrivs som klimatsmart, får kritik från småbarnsföräldrar.

– Jag har köpt mitt sista Libero-paket, säger Justina Engberg Andersson, 25.

Det är ett stolt blöjföretag som basunerar ut nyheten på sina sociala medier:

”Nya bättre benmuddar, ännu mjukare material och nya mindre paket! Och ett nytt rekommenderat pris från oss till butiker: lägre per paket, lite högre per blöja”.

”Snacka om att suga ur ännu mer pengar”

De sista fyra orden var det som fick många småbarnsföräldrar att sätta kaffet i halsen. I kommentarsfältet väller ilskna röster in:

”Handlade på Willys i dag (...). De nya paketen med färre blöjor kostade 99 kronor och de ”äldre” med fler blöjor kostade 109 kronor... Det försvann nästan 10 blöjor och priset skiljer en 10a”, skriver en följare.

”Blev dyrare per blöja helt plötsligt! Snacka om att suga ur ännu mer pengar från småbarnsfamiljers fickor”, skriver en annan.

Justina Engberg Andersson, med två barn i blöjåldern, kommenterar så här:

”Jag har varit en trogen kund hos er i flera år men igår köpte jag mitt sista blöjpaket från ert märke, när jag såg att det var 7 blöjor mindre till samma pris som förut”.

”Löjligt av Libero”

När Aftonbladet når henne utvecklar hon sin ilska:

– Jag tycker att det är löjligt av Libero. Vi vill ju bara ha många blöjor till bra pris, och det känns som att de har tappat det lite här. Jag vet inte om det är att de har glömt bort eller om de bara skiter i att det är småbarnsföräldrar med redan ansträngd ekonomi som är deras målgrupp, säger Justina Engberg Andersson.

Enligt Libero har prisförändringen, vilken TV4 var först med att rapportera om, att göra med en ny produktdesign och att de nya förpackningarna är mer klimatsmarta.

Skitsnack, menar Justina Engberg Andersson.

– Det låter som

greenwashingGreenwashing innebär falsk eller vilseledande reklam där företag vill ge sken av att de är mer miljövänliga än vad de egentligen är. i mina öron. Det känns som att de vill tjäna pengar men att de bara kallar det mer klimatsmart. Dels måste alla föräldrar åka oftare till butiken för att handla blöjor, och dels borde det väl gå åt mer plats i och med att man kommer att sälja fler förpackningar?

Inte heller deras följare på sociala medier köper att det skulle vara ett drag med klimatpåverkan i åtanke.

”Mycket tråkigt att ni låtsas att helt vanlig

krympflationEtt begrepp där företag minskar innehållet i en förpackning, men behåller samma pris. skulle vara någon slags miljöfråga”, skriver en följare.

Argumentet: Smidigare att bära hem

Ett annat argument Libero lägger fram är att det nu blir ”smidigare att bära hem”, i och med att paketen är mindre. Det ger Justina inte mycket för.

– De flesta småbarnsföräldrar struntar i hur smidigt det är att bära hem, de vill ha så många blöjor som möjligt, till ett så lågt pris som möjligt.

Som kund skulle hon i stället förespråka en annan typ av kommunikation från bolaget:

– Jag tycker att det har varit fräschare av dem att säga att de bara måste höja priserna.

Den svenska pappersjätten Essity, ägare till Libero, svarar på kritiken i ett mejl till Aftonbladet.

”Vi har tagit del av kommentarerna och har en dialog med föräldrar på sociala medier. Vi vill gärna förtydliga och reda ut frågorna om pris och miljö”, skriver kommunikationschefen Sofia Hallberg.

Deras förklaring är att de gjort en rad produktförbättringar som ligger bakom det höjda priset per blöja. Angående kritiken om greenwashing svarar Essity:

”Genom att minska förpackningarna har det blivit möjligt att både komprimera och optimera hur de packas i lådor och på transportpallar. Det får därmed plats fler blöjor på en lastbil från fabriken till butiken. Vi minskar den totala transportvolymen med upp till 20 procent vilket i sin tur leder till minskade koldioxidutsläpp och en mindre miljöpåverkan”.

”Minskat med upp till sjutton blöjor”

De poängterar också att de sätter ett rekommenderat pris till butikerna, vilka sedan bestämmer priset till kunderna. Men att det blivit dyrare per blöja hymlar inte bolaget om.

”Ja, det stämmer att vi har höjt vårt rekommenderade pris per blöja och det beror på den innovation och produktförbättring vi gjort”.

Hur många färre blöjor är det per paket?

”Vad det gäller antal blöjor per förpackning så är vissa förpackningar oförändrade medan andra har minskats med upp till sjutton blöjor (i storpack). Vår storsäljare Up&Go i storlek 6 har till exempel minskat med sju blöjor”.

Följ ämnen i artikeln