Nya nätbluffen: ”återbetalning”

Uppdaterad 2013-01-28 | Publicerad 2013-01-25

I dag kommer lönen.

Då ökar bluffmejlen från bedragare som vill komma åt dina kortuppgifter och tömma ditt konto.

– Det räcker att en person blir lurad för att det ska betala nästa attacker, säger it-experten Anders Nilsson.

Bedragarna utger sig för att vara banker, myndigheter eller större företag - allt för att försöka komma över dina kontouppgifter.

Dagarna före löning och när pengarna kommit in på kontot är de extra aktiva och slår till.

– De försöker göra det här i samband med att folk får pengar, det är ingen slump att det sker just nu, säger Anders Nilsson, it-säkerhetsexpert på Eurosecure.

Nya bluffen – återbetalning

De senaste dagarna har hundratals personer hört av sig till Blocket för att larma om bluffmakarna.

I ett mejl ber bedragarna om mottagarens kortuppgifter och påstår felaktigt att de vill betala tillbaka 340 kronor som dragits i en tidigare transaktion. Genom att klicka på en länk i mejlet hamnar man på en bluffsida där man ska fylla i sina uppgifter.

Jonas Malmbom, 29, fick mejlet för några dagar sedan. Han handlar sällan på Blocket men är inne och tittar då och då.

– Logotypen såg väldigt verklig ut och språket var ordentligt. Men när de ville att jag skulle fylla i kontouppgifter började varningsklockorna ringa och jag förstod att det var en bluff, säger han.

Slår till vid löning

Thomas Bäcker, säkerhetsansvarig på Blocket, säger att de drabbas hårdare vid löning, helger och högtider. Han poängterar däremot att företaget aldrig skickar ut mejl eller sms för att be om kontouppgifter.

– Vi har inte tillgång till uppgifterna, det är kortinläsare som har det av säkerhetsskäl, säger han.

Även Swedbank märker att den här typen av bluffmejl ökar.

– Sverige har den strukturen att vi betalar ut lön vid ett visst datum och det har faktiskt varit en hel del sådana här försök den senaste tiden, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

"Lämna aldrig ut dina kortuppgifter"

Föra att skydda sig uppmanar hon bankkunder att aldrig klicka på några länkar och absolut inte ge ut kontouppgifter.

För att försöka minska bedrägerierna ska polisen nu dra i gång ett omfattande arbete. Att utge sig för att vara ett annat företag i bluffmejl i syfte att komma över bankuppgifter, så kallad phishing, är ett växande fenomen.

– Det viktigaste att komma ihåg är att aldrig någonsin uppge dina kortuppgifter via mejl eller Facebook. Inget seriöst företag jobbar så, säger Björn Seeth vid Stockholmspolisens bedrägerisamordning.

Följ ämnen i artikeln