Restaurangägaren Adels ilska mot Elhjälpen: ”Skäms de inte?”

Uppdaterad 2024-06-28 08.47 | Publicerad 2024-06-27 08.14

Den italienska restaurangen på Södermalm har varit Adels stolthet sedan han tog över den.

Men efter att ha ingått ett ofördelaktigt elavtal riskerar Adel att förlora allt.

Adel har varit i restaurangbranschen i över 30 år.

De senaste fyra åren har han drivit restaurangen Primo Ciao Ciao på Nytorget, en restaurang han har kommit att älska.

– Man möter människor, jag älskar att laga mat. Restaurangen är vårt liv, vår stolthet, vårt allt. Vårt yrke och levebröd. Jag kan inget annat, berättar Adel.

Adel driver Primo Ciao Ciao på Nytorget i Stockholm.

Det är eftermiddag, lunchruschen är över och det råder ett lugn över restaurangen.

Ur högtalarna skvalar glada 80-talsklassiker men Adel har något sorgset i blicken.

Han säger att han har haft stora problem en lång tid nu.

Det hela började i samband med att kriget i Ukraina bröt ut och ekonomin började kännas allt mer bräcklig.

– Precis när Ukrainakriget började blev det kris på många marknader, inte minst elmarknaden. Då dök det upp en kille här på restaurangen. Han sa att det kommer att bli jättedyrt med el och att han kommer från ett företag som heter Elhjälpen som förhandlar fram de bästa priserna åt sina kunder.

”Pressades och stressades”

Mannen erbjöd sig att företräda Ciao Ciao och förklarade för Adel att han behövde skriva på en fullmakt för att Elhjälpen skulle kunna sköta förhandlingarna åt honom.

– Då hade vi Fortum. Det hade vi alltid haft. Vårt avtal skulle gå ut om sex månader. Som jag förstod det skulle han förhandla vårt pris hos Fortum. Killen på restaurangen mittemot hade också skrivit på, och vi var oroliga över hur elpriserna skulle bli framöver.

Adel säger att mannen från Elhjälpen jäktade honom att godkänna fullmakten.

– Han sa att det var bråttom, att jag behövde skriva på direkt eftersom det kunde vara för sent dagen efter. Så jag skrev under.

Hörde du inga varningsklockor när han ville ha en fullmakt?

– Jag var naiv. Han gav mig sitt ord. Jag trodde att jag kunde lita på honom.

Tre månader passerade då allt flöt på som vanligt.

Sedan damp det ned en faktura från Fortum på 30 000 kronor.

– Jag ringde Fortum och frågade, vad är det här? De förklarade att det var en brytavgift för att vårt avtal hade sagts upp. Jag sa att vi inte alls hade sagt upp det, men de förklarade att det hade gjorts med hjälp av en fullmakt.

”Oh, shit”

Adel ringde upp mannen från Elhjälpen.

– Jag ringde till honom och frågade vad han hade gjort. Han sa att jag inte skulle betala brytavgiften utan att han skulle lösa det och att jag skulle få en bättre deal.

En månad senare kom ytterligare en faktura på cirka 30 000 kronor.

– Det var från ett bolag som heter Nordic Green Energy. Jag undrade... Vad är det här nu då? Jag ringde dem och frågade varför de hade skickat räkningen och de sa att jag är kund hos dem. Jag sa att nej, det är jag inte. Då förklarade de att vi hade lämnat en fullmakt och ingått ett avtal med dem.

Enligt fakturan hade Adel nu ett fast pris på 2 kronor per kWh. Tidigare hade han haft ett fast pris på 45 öre per kWh. Snittpriset för en kWh i elområde 3 under det historiskt dyra 2022 var cirka 1,38 kronor.

– Jag tänkte... oh, shit. Från 12 000 kronor i månaden till 30 000 i månaden. Vi fick panik.

300 000 för att bryta avtalet

När Adel närstuderade det nya avtalet växte paniken än mer.

– Jag såg att avtalet med Nordic Green Energy var tecknat på fem år och att de hade ökat min uppskattade förbrukning från 50 000 kWh till 80 000 kWH. Förbrukar jag inte alla 80 000 kWh skulle jag bli skyldig att betala för alla oförbrukade timmar ändå.

Adel ringde ännu en gång till mannen från Elhjälpen och sa att det nya avtalet är ohållbart för honom – men mannen sa att avtalet står fast och att det inte finns något han kan göra.

Han fick även förklarat för sig att det skulle kosta 300 000 kronor att avbryta avtalet i förtid.

Ytterligare några månader gick – och när det kändes som att läget inte kunde bli värre fick Adel plötsligt en ny ovälkommen faktura.

– Det var från Ellevio som äger elnätet. De har information om alla kunder och nu ville de ha 100 000 kronor i förskott utifall att jag inte skulle kunna betala mina räkningar. De hade sett att vår taxa hade gått upp rejält och ville gardera sig.

Adel vädjade till Ellevio om att få dispens med inbetalningen och tillslut gick de med på att sänka kostnaden till 80 000 kronor.

– Jag skickade allt jag hade till Ellevio för att de inte skulle stänga av elen.

”100 000 gick upp i rök på en dag”

När den akuta skulden till Ellevio hade lösts dök nästa problem upp.

Fakturan från Fortum som mannen från Elhjälpen hade uppmanat Adel att inte betala hade gått vidare till Kronofogden som nu krävde Ciao Ciao på drygt 30 000 kronor.

Adel hade vid det här laget anlitat en jurist som förklarade att han inte skulle betala några fakturor så länge en tvist pågick mellan honom och Elhjälpen.

Det ledde till nästa katastrof.

– I april 2023 kom jag till jobbet och allt var mörkt. Det gick inte att tända lamporna. Då hade de stängt av min el för att jag inte hade betalat. All fisk, chark och ost förstördes. Över 100 000 kronor gick upp i rök på en dag.

Adel fick ta ett lån för att snabbt kunna lösa skulden och få tillbaka elen.

– Det tog 24 timmar innan elen kom tillbaka. Vi fick sätta en lapp på dörren om att det var stängt på grund av en skada. Det var så hemskt.

Adel ångrar att han skrev på fullmakten. ”Jag var naiv. Han gav mig sitt ord. Jag trodde att jag kunde lita på honom”, säger han.

Tvingas säga upp personal

Sedan dess har restaurangen dragits med stora ekonomiska problem.

De höga fakturorna och inkassokraven från Nordic Green Energy fortsätter att komma varje månad.

Gång på gång måste Adel ringa inkassobolagen och förklara att det pågår en tvist och att han därför inte kan betala betalningsföreläggandena.

– Vi ligger efter konstant. Det är Kronofogden, betalningspåminnelser... Varje morgon är jag livrädd att det inte ska finnas någon el.

Situationen med elavtalet i kombination med de senaste årens inflation har lett till att Adel har behövt göra svåra prioriteringar.

– Vi har sagt upp tre anställda. Två kockar och en servitör. Vi har inte kunnat köpa ny inredning, går något sönder kan vi inte laga det.

Vill upp i rätten

Adel har via sin jurist haft en dialog med Elhjälpen.

De har inte lyckats nå en förlikning och nu vill Adel göra upp i domstol.

– Det enda jag kan gå med på är att stanna hos dem de resterande tre åren på kontraktet om de ger mig samma villkor som jag hade med Fortum där jag betalade 45 öre per kWh. Men de säger nej, det är fem år och 2 kronor per kWh som gäller.

– Jag klarar inte av det. Vi betalar 20 000 för nätavgiften och 30 000 för elen. 50 000 för min lilla restaurang. Det är som en industri.

Adel är inte ensam om att ligga i tvist med Elhjälpen.

Bolaget registrerades 2021 och mellan 2023 och 2024 har fyra anmälningar mot bolaget kommit in till ARN.

Samtliga är restaurangägare som alla beskriver händelseförlopp som liknar Adels.

Utöver fallen som har anmälts till ARN har Aftonbladet kommit i kontakt med ett tiotal andra krogägare som upplever att de har lurats av Elhjälpen och nu inte kan bli av med sina dyra avtal.

Flera restaurangägare känner sig lurade

Precis som Adel har de blivit övertalade att skriva på en fullmakt efter att – enligt dem – ha stressats och pressats.

Många säger att de är på väg mot konkurs.

Flera av dem säger att de är rädda för att uttala sig över huvud taget eftersom de inte vill förvärra situationen.

Även mot Nordic Green Energy finns det flera anmälningar från småföretagare och privatpersoner som beskriver manipulativa försäljningsmetoder.

Avtalsprofessorn: ”Extremt upprörande”

Christina Ramberg, professor i juridik vid Stockholms universitet och specialist på avtalsrätt, kallar Elhjälpens metoder för olagliga och oetiska.

– Det du beskriver är extremt upprörande och strider mot alla lagregler. Att företräda någon, som man lovar att hjälpa hitta ett bra avtal, innebär att man åtar sig en extrem lojalitetsförpliktelse.

Den som tar på sig uppgiften att hitta ett bra kontrakt åt någon och i stället tecknar ett långvarigt dåligt avtal gör sig alltså skyldig till avtalsbrott, enligt Christina Ramberg.

Detta kan leda till påföljder för förmedlaren.

– Inte nog med att förmedlaren blir av med sin egen provision som restaurangägaren i det här fallet har fått betala, han blir också skadeståndsskyldig. Förmedlaren måste till restaurangägaren betala mellanskillnaden i skadestånd mellan det höga pris restaurangägaren har fått betala och det pris som restaurangägaren borde ha betalat för elen.

Vad har elleverantören för ansvar?

– Är elleverantören i god tro, det vill säga att leverantören tror att restaurangägaren faktiskt vill ha det här avtalet, då är risken att restaurangägaren är bunden och måste betala det höga elpriset. Men man kan fortfarande kräva skadestånd av förmedlingen.

Har restaurangägaren något ansvar som trots allt skrev på fullmakten?

– Om jag signerar en fullmakt, då måste du vara superlojal mot mig. Är du inte det kan jag säga upp fullmakten eftersom det här är ett avtal som bygger på förtroende.

Vet du om den här metoden är vanlig?

– Jag kan inte uttala mig om det men jag kan tänka mig att det förekommer och den är inte i enlighet med lagen.

Den som företräder någon via fullmakt har långtgående lojalitets­förpliktelser, enligt juridikprofessorn Christina Ramberg.

Elhjälpens svar: ”Kunderna har velat ha de här avtalen”

San Hamasour, vd på Elhjälpen, menar att många i branschen använder sig av fullmakter och säger att allt har gått rätt till med Adels avtal.

– Det är inte bara en fullmakt. De tecknar ett anslutningsavtal. De upptecknar en tjänst som innebär att vi ska teckna kraft å deras vägnar. Jag kan ge dig 30, 40 exempel på bolag som upphandlar kraft på exakt samma sätt.

När ni har låtit kunder teckna fullmakter har syftet varit att ni ska förmedla ett bra elavtal åt dem. De jag har pratat med menar att de inte alls har fått det.

– Jag lovar dig, alla de här kunderna har velat ha de här avtalen. De hade inte signerat annars. När kunderna tecknade sina avtal låg spotpriserna på 400 öre. Det står till och med vilket pris de ska få i anslutningsavtalet. Där och då har de velat ha det priset. I efterhand har marknaden gått ned. Då finns det enstaka kunder som känner att de inte borde ha bundit upp sig så länge.

Vem skulle vilja gå från 45 öre per kWh till 2 kronor per kWh i fem år?

– Det har inte varit så.

I Adels fall har det varit så.

– Fast det har inte varit så. Deras fakturor innan avtalet med oss var betydligt högre så det har inte varit så.

Varför påstår de det här då?

– För att elmarknaden har vänt. Jag förstår inte, är vi de enda i hela världen som inte får ha en enda missnöjd kund? De ångrar förmodligen att de tecknade avtal när priserna var som högst.

Är det helt otänkbart att er företrädare har uttryckt sig otydligt eller sålt in tjänsterna på falska premisser?

– I de här fallen, ja. Sedan har vi någon gång haft företrädare som gjort något fel. De har fått konsekvenser för det. Då har avtalen hävts. Här finns det korrekta avtal som har upphandlats på korrekt sätt. Ska vi ta förluster för att någon ångrar en affär?

Vi har varit i kontakt med en professor i avtalsrätt som har förklarat att man har långtgående lojalitetsförpliktelser, har ni verkligen följt den principen här?

– Det har vi gjort. De har blivit informerade om priserna, bindningstiderna och tackat ja till det vi har upphandlat. Det är inte som att vi har gjort något bakom ryggen på våra huvudmän som du försöker få det att låta som.

”De kör över oss”

Restaurangägaren Adel är påfallande känslosam när han pratar om situationen han har fastnat i.

Han säger att det genomsyrar hela livet.

– Det påverkar ens psyke och ens relationer. Det känns inte bra.

Adel berättar att han har jobbar sju dagar i veckan för att få verksamheten att gå runt.

Semester har han inte haft på två år.

– Utan restaurangen vet jag inte vem jag är, branschen är så speciell. Det är mer än ett yrke, det är en bit av en själv. De bara kör över oss som jobbar sju dagar i veckan. Vi har anställda. Skäms de inte?

Nordic Green Energys svar: ”Inte ovanligt att binda i fem år”

Aftonbladet har sökt Nordic Green Energy som säger att de inte kan ställa upp på en intervju, men företaget skriver i en kommentar att deras samarbete med Elhjälpen fungerar bra:

”Det är beklagligt att det finns företagare som idag är missnöjda med de avtal som de har tecknat. Samtidigt ska man komma ihåg att vid tidpunkten som de här avtalen tecknades var de väldigt fördelaktiga då priserna då var betydligt högre än idag.

Att binda avtal i fem år är inte ovanligt i sådana här sammanhang, på så sätt sprider vi riskerna och kan erbjuda lägre priser under höga pristoppar. Det är som att binda bolåneräntan när räntan är hög och man tror att den kommer vara hög en längre tid. På så sätt kommer man ner i pris och får också en trygghet i att veta hur mycket man kommer betala. Men den rörliga räntan kan såklart också sjunka under avtalstiden.

Vårt samarbete med Elhjälpen har fungerat bra. De är en av våra underleverantörer som säljer våra elavtal. Säljbolagen måste alltid signera vår code of conduct och följa våra riktlinjer för försäljning. Vi har också kontinuerliga uppföljningar och utbildningar och har rätt att säga upp samarbetet om de bryter mot våra regler. Så vitt vi vet är de transparenta och tydliga i sin information till kunderna och har hjälpt många företag till mycket förmånliga avtal inom olika delar inom elbranschen. Vi för vår del tecknar elavtal med vissa av deras kunder enligt förutsättningarna i skriftliga fullmakter som kunderna signerat, och vi kontrollerar alltid att fullmakterna är korrekt signerade innan vi går vidare med en kreditkontroll.

Vi har aldrig hört att de skulle ha pressat företagare att skriva under en fullmakt, det är naturligtvis olyckligt om det finns de som upplevt att det skett. Men som sagt utsattes hela elmarknaden av höga elpriser under hösten 2022, vilket drabbade alla elhandelsföretag och deras kunder, och därmed även oss och våra kunder.”

Följ ämnen i artikeln