Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Elin, 15, fick falskt mejl från ”Tele2”

Publicerad 2013-08-20

Mamman: "Fult att de går på ungdomar"

Elin, 15, fick ett mejl som påstods komma från "Tele2".

Enligt mejlet hade hon betalat sin mobilräkning två gånger och skulle få pengar tillbaka.

Hon är en av flera svenskar som utsatts i en gigantisk bluffhärva.

Elin reagerade genast på att någonting var fel.

Hon har inte Tele2 som mobiloperatör. Och dessutom är abonnemanget skrivet på hennes mamma.

– Jag tyckte det var konstigt, säger Elin.

Mejlet del av stor bluffhärva

Mejlet innehöll flera stavfel. Det såg ut att vara direktöversatt från engelska. Och enligt mejlet skulle mottagaren klicka på en länk för att fylla i sina kontouppgifter.

Ett kritiskt öga kan lätt avslöja bluffen. Elin förstod också att någonting var fel och vidarebefordrade mejlet till sin mamma. Men det är inte alla som reagerar som Elin.

Mejlet är ett i raden av bluffmejl som påstås komma från svenska företag. Tidigare har mejl från bedragarna bland annat påståtts komma från Telia.

– Det är ett nätfiske rakt igenom. Och det är redan många som har blivit drabbade, säger Lars Minnedal, kriminalinspektör på Stockholmspolisens bedrägerirotel.

Oklart vad bedragarna vill

Han har ingen exakt siffra på hur många som drabbats. Däremot återkommer samma problem år efter år.

Enligt polisen vill bedragarna ibland att du ska fylla i ett formulär med dina kreditkortsuppgifter – så att de kan handla för dina pengar. Andra gånger sprider de virus på din dator.

– Inget seriöst företag skulle avkräva dig uppgifter som är så pass känsliga som kontonummer eller kortnummer eller någon annan information, säger Lars Minnedal.

Han har själv inte sett gårdagens mejl – däremot använder polisen själva Tele2 och all polispersonal varnades därför för mejlet i går.

”Vi är jättetydliga”

– Vi tycker att det är tråkigt. Det är viktigt att tala om att Tele2 aldrig kontaktar kunder via e-post eller telefon för att be om personlig information. Det är vi jättetydliga med på hemsidan och när vi pratar med våra kunder, säger Malin Livhage, presschef på Tele2 .

Elin kom undan utan att bli lurad på pengar. Både hon och hennes mamma Marie-Louise är upprörda över det som hänt.

– Det är fult att de nu går på ungdomar också. Elin är väldigt uppmärksam, vilket jag är glad för, annars hade hon kanske lätt blivit lurad, säger Marie-Louise.

Följ ämnen i artikeln