Snålhet ska ge mer skjuts åt Voi
Publicerad 2020-01-07
Förra året skedde en överetablering av elsparkcyklar i svenska städer.
Under 2020 kommer i stället ett antal bolag att slås ut eller köpas upp, spår Fredrik Hjelm, vd för Voi.
Själv räknar han med vinst för det egna bolaget tidigast 2021 eller 2022.
Småregn och fyra grader i luften. När de allra flesta saknar snö och riktig vinter, konstaterar Fredrik Hjelm nöjt:
– Som vd för Voi är man rätt glad över den milda vintern men som norrlänning och skidåkare är man förfärad. Men även i det här vädret är det rätt högt användande.
Han kan blicka tillbaka på ett 2019 som definitivt etablerade elsparkcykeln som ett begrepp inte bara i Sverige utan även runtom i Europa.
Det som för de allra flesta var ett okänt transportmedel när Voi lanserades i slutet av 2018 har nu blivit en naturlig del i stadsbilden men också en vattendelare.
Ett utmärkt färdmedel för korta sträckor och miljövänligt, hävdar förespråkarna.
Trafikfarligt och förstör stadsbilden genom att drivor med cyklar ligger slängda på trottoarerna, anser kritikerna.
Högar med cyklar
– Det är några av de stora frågorna. Hållbarhet, parkerings- och säkerhetsfrågan. Hur gör vi för att förbättra cyklarna. Ingen vill att det ska ligga högar med någonting på gatan och för min del, framför allt inte cyklar, säger Fredrik Hjelm.
Motåtgärden är en ny modell med annat stöd så att cykeln inte lika enkelt faller omkull. Bolaget ska även under 2020 introducera modeller med utbytbara batterier för att minska klimatpåverkan.
Detta som ett motdrag mot ifrågasättande hur miljövänligt det faktiskt är att elsparkcyklarna hämtas in av bensindrivna fordon för att sedan laddas upp. Fredrik Hjelm erkänner att lösningen från början inte var den bästa.
– Vi behövde snabbt komma ut på marknaderna, då hämtades elsparkcyklarna i en van eller pickup och ställdes ut igen. I flera städer har vi gått över till koldioxidneutrala lösningar, bland annat Paris. Flera svenska städer kommer efter nästa år. Vi ska enbart använda elfordon och grön el.
En ännu större utmaning är säkerheten.
När Fredrik Hjelm ska fotograferas tar han på sig en hjälm, något han lär vara relativt ensam om när Vois produkt används. Säkerhetsfrågan aktualiserades på ett ytterst tragiskt sätt förra sommaren när en dödsolycka inträffade i Skåne.
TT: Vad innebar det för företaget?
– Ett ännu större fokus på säkerhetsfrågan, från hur man designar så säkra elsparkcyklar som möjligt till hur vi säkerställer att dom är i toppskick. Vi ser även att många av våra användare är yngre människor som bor i städer och inte har körkort vilket gör att man inte kan trafikregler. Därför har vi också lanserat en trafikskola.
– Tyvärr är det så med transporter att det alltid kommer finnas en viss risk och vi är i viss mån i händerna på våra användare.
Inga svarta siffror
Rent ekonomiskt har bolaget fått in 730 miljoner under året i riskkapital. Gällande bolagets omsättning, säger Fredrik Hjelm:
– Vi har ungefär 14–15 miljoner åkturer. Om en åktur kostar 25 kronor blir det en omsättning på ett par hundra miljoner kronor. 2018 var omsättningen tio miljoner så det har vuxit väldigt mycket. Förlusterna kommer i år vara mycket större än intäkterna men det ligger enligt plan.
Enligt Fredrik Hjelm kommer man först 2021 eller 2022 att kunna visa upp svarta siffror för bolaget även om man redan nu är lönsamt i vissa städer, till exempel Stockholm.
Samtidigt har konkurrensen hårdnat. Under hösten har åtta olika bolag funnits i Stockholm, bland annat amerikanska jättar som Lime och Bird.
Fredrik Hjelm ser Voi:s strategi som helt annorlunda mot många av konkurrenterna.
– Det man ser från bolag från västkusten i USA är att de har tillgång till oändligt kapital och kan expandera extremt snabbt på väldigt skakig grund. Vi kan inte göra det. Vi måste vara mera fokuserade och snåla i varje moment.
TT: Och hur ska ni göra då?
– Det enda sättet för oss att vinna är att ha elsparkcyklar som kan laddas till en lägre kostnad och som dessutom håller mycket längre än dem från de amerikanska företagen.
TT: Vrid fram klockan till årsskiftet 2020/21. Hur många aktörer finns kvar i Stockholm då?
– Tre stycken baserat på vad vi ser redan nu. De svagare aktörerna börjar redan falla av på flera marknader.