Svea Telecom: Det är ryktesspridning

Publicerad 2013-10-02

Före detta anställda berättar om säljarnas metoder

Olof hade hand om reklamationer på Svea Telecom, och bekräftar den bild kunderna gett i anmälningarna till bland annat Konsumentverket.

Säljare som ljuger om sitt namn och om varifrån de ringer.

En konsekvent strategi att ringa till personer som är över 80 år gamla.

Före detta anställda bekräftar den kritik som riktas mot Svea Telecom – men bolaget tillbakavisar allt.

– Det här är ryktesspridning, säger marknadschefen John Ericsson.

Aftonbladet Min Ekonomi har skrivit flera artiklar om teleoperatören Svea Telecom. Hundratals arga konsumenter har hört av sig till myndigheterna med klagomål mot företaget. Konsumentverket, Post- och telestyrelsen, och Telekområdgivarna har dessutom gemensamt gått ut och varnat för kontakter Svea Telecom.

”Har aldrig mått så dåligt”

Varningen är befogad enligt ett flertal personer som tidigare varit anställda på bolaget.

Olof hade hand om reklamationer på Svea Telecom, men slutade efter en kort period.

– Jag hade ångest, tappade aptiten och spydde på morgnarna. Jag har aldrig mått så dåligt på en arbetsplats, säger Olof, som sa upp sig efter fyra månader.

I sitt jobb fick Olof ofta lyssna igenom inspelade samtal där säljare pratade med potentiella kunder. 

– Det fanns säljare som sade att de ringde från Svea Telecom, men majoriteten sa något annat, till exempel att de ringde från nätleverantören Scanova eller från Telia. Det var också så att säljarna hade minst ett alias, de hette egentligen något annat. De sa de även till mig att jag skulle ha ett alias, men det ville jag inte, säger Olof.

Att folk använder alias när de ringer från Svea Telecom bekräftas av en säljare som slutade på bolaget så sent som för en månad sedan.

– Många som jobbar där är invandrare. Alla hade minst ett namn de använde som lät svenskt istället för sitt riktiga namn, säger hon.

Ombedd ringa 85-90-åringar

Enligt Olof hände det ofta att folk begärde ut ljudfiler från säljsamtalen, eftersom många hade fått räkningar från Svea Telecom, men ifrågasatte att de hade godkänt bytet av operatör.

– I ett samtal sa kunden att han inte ville byta operatör. Jag blev ombedd att klippa bort det, men vägrade, säger Olof.

Olof och flera andra anställda som Aftonbladet pratat med beskriver också hur säljarna konsekvent ringde till personer som antingen var med i Nix-registret eller var gamla.

– Jag blev ombedd att söka fram människor på nätet som var 85-90 år gamla och kontakta dem, säger en kvinnlig före detta säljare.

Aftonbladet har sökt Svea Telecoms vd och den ende styrelseledamoten i bolaget vid upprepade tillfällen. Styrelseledamoten har tidigare varit chef på telemarketingbolaget Sweden2 som för några år sedan var i blåsväder för att ha rekryterat 14-åriga säljare.

”Har lurat dig”

John Ericsson, marknadsansvarig på Svea Telecom, ringer dock tillbaka. Enligt honom grundar sig alla anmälningar och all kritik mot Svea Telecom i ryktesspridning som uppstått på grund av att företaget har haft en underbemannad kundtjänst.

– Exakt. Det är så vi menar, säger John Ericsson.

Han tillbakavisar kritiken mot bolaget och säger att det inte stämmer att bolagets säljare systematiskt ringer till äldre personer.

– Vi har en produkt som heter fast telefoni och vi köper kundmaterial som rör fast telefoni. De som har stått i kö hos oss kanske tillhör den här åldersgruppen, säger John Ericsson.

En tidigare säljare säger att hon blev instruerad att söka upp äldre personer på nätet och ringa dem, som exempelvis heter ”Margareta” och är mellan 85-90 år.

– Har någon sagt det har de lurat dig. En säljare kan inte söka efter ett nummer på det sättet i vårt system. Det går inte för en säljare att ringa till en slutkund utanför systemet.

Det stämmer alltså inte att ni systematiskt ringer till äldre?

– Nej det är förtal. Det är en direkt lögn.

Fotnot:

I faktarutan nedan finns en längre intervju med Svea Telecom.

Olof heter egentligen något annat och har valt att vara anonym eftersom han fortfarande är verksam i samma bransch.

Följ ämnen i artikeln