Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Ford bantar i Europa

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-14

men Volvo berörs inte

STOCKHOLM

Biljätten Ford, där Volvo numera ingår, ska halvera sina Europainvesteringar från cirka 16 miljarder dollar till cirka åtta miljarder.

Det skriver tidningen Financial Times i sitt onsdagsnummer.

Fords styrelseordförande för den europeiska verksamheten, David Thursfield, sade vid ett analytikermöte i New York att besparingarna är ett led i de stora nedskärningar som Ford planerar för att få ordning på ekonomin.

Han konstaterade samtidigt att Ford behöver färre tillverkningsanläggningar. Vilka anläggningar som är i farozonen nämnde han dock inte. Under de två senaste åren har Ford i Europa minskat antalet anläggningar från elva till sex och minskat tillverkningskapaciteten med 600 000 bilar per år.

Enligt tidningen ser Ford arbetet med att minska kostnaderna i Europa som en modell för hur man också ska gå vidare i USA.

Från och med i år är det meningen att genomförda europeiska besparingarna ska resultera i att man når ett nollresultat. Fortsatta neddragningar ska minska kostnaderna med cirka 3 miljarder om året fram till 2004.

Volvo Personvagnar, som sedan ett par år ingår i Fords lyxbilsgrupp, Premium Automotive Group (PAG), berörs inte av nedskärningarna.

-Vi ingår inte i Ford Europa utan tillhör PAG och beslutet om att minska investeringarna är ett Ford Europabeslut, säger Volvo Personvagnars presschef Ingmar Hesslefors.

Ford Europa har sitt högkvarter i Köln, medan PAG leds från Storbritannien av Wolfgang Reitzle som är ordförande i Volvo Personvagnar och rapporterar direkt till den högsta Fordledningen.

Volvo Personvagnar är i slutfasen av sin miljardinvestering i Torslandafabriken inför produktionsstarten för sin nya stadsterrängbil nästa år.

I belgiska Gent genomförs under 2002 och 2003 som planerat investeringar på flera miljarder kronor inför introduktionen av efterträdaren till dagens SV/40.

TT

Följ ämnen i artikeln