Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Mellandagsrea för 18 miljarder

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-12-27

platt-tv och datorer går som smör efter jul

18 miljarder kronor.

Så mycket handlar vi för under mellandagarna.

Och på rean är det stora prylar som gäller.

– Det är mycket platt-tv och datorer, säger Inga-Lill Eldin, informationschef på elektronikkedjan Onoff.

Julhandeln slog rekord i år igen och när nyårsafton är här räknar Handelns Utredningsinstitut (HUI) med att vi har shoppat loss för 52 miljarder kronor.

30 procent av den summan gör vi av med under veckan efter jul. Den traditionella mellandagsrean är större än någonsin.

– Vi handlar för ungefär 18 miljarder kronor den här veckan, säger Michael Cronholm, analytiker på HUI till aftonbladet.se.

Mycket platt-tv

Framförallt är det kläder och hemelektronik som lockar.

– Det är mycket platt-tv, datorer och lite större kapitalvaror som folk köper. Säkert är det så att många konsumenter väntar med sitt köp och senarelägger julklappsinköpet till mellandagarna, säger Inga-Lill Eldin på Onoff.

Deras rea startade redan på juldagen och står för ungefär en tredjedel av hela decemberförsäljningen.

– Rean har ökat i betydelse. Man konsumerar mer hemelektronik än för några år sedan så behovet ökar.

Väntar med rean

Det som reas bort är alla de varor som köptes in inför julhelgen och som nu finns kvar på butikshyllorna. Många affärer vill också starta det nya året med ett nytt och fräscht sortiment.

Men sedan några år väljer en del affärer att vänta med rean till efter nyår.

– De här dagarna lyckas man locka kunder till butikerna ändå genom alla återköp. Så folk rör sig mycket i butikerna även utan rean. Vissa företag tänker att vi har så mycket folk nu ändå så att vi kan senarelägga rean och på så sätt få ett besök till från samma kund, säger Michael Cronholm på HUI.

Har du själv handlat på rean?

– Ja, det har jag. Jag har köpt en skjorta.

Johanna Melén

Följ ämnen i artikeln