Butikernas bluffreor får kritik

Publicerad 2013-11-26

Allt fler butiker missbrukar ordet ”rea” enligt Svensk Handels branschordförande Mikael Sandström.

”Rea”, ”utförsäljning” och ”slutförsäljning”.

De röda skyltarna ses allt oftare hos de svenska butikerna.

Men reorna får nu kritik av Svensk Handels branschordförande.

Butiker missbrukar ordet ”rea” för att locka kunder. Det menar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Det finns en del butiker som överutnyttjar rea-begreppet så det blir urvattnat och förlorar sin betydelse. En rea ska signalera att det är en rejäl prissänkning på en stor del av sortimentet, inte ett par ensamma skor i ett hörn, säger Mikael Sandström till Dagens Industri.

För vanligt

En rea är, enligt traditionen, när en stor andel varor sänks i slutet av en säsong.

Men i allt fler butiker avlöser reorna numer varandra.

Mikael Sandström menar att det är alldeles för vanligt med ”vinterreor” i början av vintern och ”julreor” innan jul. Han är även kritisk till att kalla en prissänkning av ett mindre antal produkter för en ”utförsäljning”.

– Man ska ha en julrea som startar efter jul och en sommarrea. Har man fler reor ska man tänka sig för noga. Begreppet ”utförsäljning” ska användas när man säljer ut hela lagret eller en tydligt avgränsad del av det”, säger Sandström till DI.

Bluffreor

Bluffreorna irriterar inte bara Svensk Handel utan kan också bryta mot marknadsföringslagen.

– En rea ska avse produkter som ingår i det ordinarie sortimentet och den ska ske under en begränsad tid. Priserna ska vara väsentligt lägre än det normala priset, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket, till DI.

Reglerna gäller även när butiker har ”slutförsäljning” och ”utförsäljning”. Sådana reor ska dessutom gälla säljarens hela varulager eller en klart avgränsad del av det, enligt Karpe.

Kunder som upptäcker liknande övertramp uppmuntras att kontakta Konsumentverket, som har möjlighet att agera om rean strider mot lagen.

Följ ämnen i artikeln