Kinesisk snabbmat virussäkras
Uppdaterad 2020-02-21 | Publicerad 2020-02-17
McDonalds och andra snabbmatskedjor har infört "kontaktlösa" matleveranser för att skydda anställda och kunder i Kina mot virusutbrottet.
Hemleveranser av mat är ett sätt att rädda verksamheten när folk undviker restauranger.
Numera levererar McDonalds i Kina sina produkter i påsar som lämnas utanför entrén till de kunder som gör beställningen.
Efter leverans desinfekterar budet sina väskor och har instruerats i att tvätta sina händer oftare. Dessutom bär buden id-kort där det står att de – liksom de som tillagar och packar maten – regelbundet kontrollerar kroppstemperaturen för att se till att de inte har feber.
Åtgärderna har införts sedan Kina tidigare i veckan utfärdat rekommendationer om att bud begränsar kontakten med mottagaren. Det är också ett sätt att hålla verksamheten i gång när folk undviker att besöka restauranger av virusrädsla.
Kaffe via appen
Kafékedjan Starbucks rekommenderar sina kunder att beställa via en app och sedan vänta utanför kafét tills de får besked om att ordern är färdig. Den placeras då på ett bort i entrén. Där kontrolleras för övrigt temperaturen på gäster som trots rekommendationerna vill ta sin fika i lokalen.
Även Yum China, som driver snabbmatskedjorna KFC och Pizza Hut i landet, har infört kontaktlösa leveranser. I bilder som publiceras på sociala medier syns hur budet lämnar paketet och backar två meter innan kunden går fram för att hämta sin mat.
En tredjedel stängda
Yum har stängt omkring en tredjedel av sina nästan 9 000 restauranger i Kina till följd av utbrottet.
– Coronavirusutbrottet har orsakat betydande störningar för vår verksamhet. Påverkan kommer från tillfälliga stängningar av våra restauranger såväl som en betydande minskning i försäljningen av de restauranger som håller öppet, sade finanschefen Ka Wai Yeung tidigare enligt CBS News.