Fixa din profil och bli sökbar på Linkedin
Uppdaterad 2019-08-08 | Publicerad 2017-04-11
Har du en intressant profil på Linkedin - då kan du bli kontaktad av en rekryterare.
Men en majoritet av alla användare sållas automatiskt bort:
– Dom har fel innehåll i sina profiler, säger Mats Kullenberg, vd på rekryteringsbyrån Dreamwork.
Över 2,5 miljoner svenskar finns på det professionella nätverket Linkedin. Det har blivit en guldgruva för rekryterare.
– Vi har rekryterare som hittar 100 procent av sina kandidater via Linkedin. De som gör det minst hittar kanske 30 procent, säger Mats Kullenberg, vd på rekryteringsbyrån Dreamwork.
De flesta söker inte aktivt jobb
Enligt honom är det ungefär 20 procent av alla användare på Linkedin som aktivt söker jobb, främst via annonser. 20 procent trivs på sitt jobb och är inte intresserade av ett nytt jobb.
– Sen finns det den stora kakan, 60 procent, som är intresserade av ett nytt jobb men som inte söker aktivt. Tack vare Linkedin kan vi nå ut till de här 60 procenten, säger Mats Kullenberg.
Problemet är bara att en majoritet av alla svenska användare på nätverket har fel information i sin profil, sitt skyltfönster – och därmed missar chansen.
– Har man fel innehåll då sållas man bort. Det är en jätteutmaning. Är man intresserad av att öppna upp sig själv för ett erbjudande då har man jättemycket att göra på Linkedin.
Ett av de vanligaste felen är att många skriver på engelska i sina profiler istället för på svenska. De flesta rekryterare är svenska och söker på svenska.
– Nummer ett är att skriva på svenska och att ha en bild som är professionell. Sen gäller det också att förstå att det inte är i första hand en människa som sitter och läser alla profiler. I första hand är det en algoritm som letar på nyckelord.
”Allt ska du samla på Linkedin”
Det här innebär du inte skriva arbetssökande i din profil. Då sållas du också automatiskt bort. Du måste även lägga in din senaste tjänstbefattning och lägga till övriga tjänster som du kan tänka dig.
Enligt Mats Kullenberg är det lika bra att hoppa på det här tåget redan nu. Han menar att det traditionella sättet att söka jobb via cv och personligt brev kommer att dö ut.
– I framtiden kommer vi bara titta på din Linkedin-profil. Vad du är, tänker och agerar, allt det ska du samla på Linkedin. Allt tyder på att det är här det kommer att hända. Det finns inga konkurrenter att tala om som vi ser det.
Men Linkedin är så pass mycket mer.
– Du kan hämta in information, diskuttera, posta egna inlägg, tankar och ideér, gå med i grupper. Om man inte är intresserad av att hitta nytt jobb så är det väldigt spännande verktyg som vi ser det över en väldigt överskådlig framtid.
Så lyckas du på Linkedin
- Stäng aktivitetsflödet. Innan du börjar uppdatera din sida ska du stänga av ditt aktivitetsflöde. Annars kommer dina följare kunna se i realtid alla ändringar som du gör och det kan sända ut fel budskap, som att du bytt jobb, när du egentligen bara ändrat din jobbeskrivning.
- Skriv på svenska. 99,9 procent av alla rekryterare som söker efter dig är svenska och söker efter dig på svenska. Trots detta skriver de flesta på engelska. Skippa det. Skriv på svenska i ditt cv och personliga brev, om du vill bli sökmotorsoptimerad.
- Använd nyckelord. Till din headline, rubrik, för att underlätta för andra att hitta dig genom sökfunktionen. Skriv vad din roll är, vem du vill hjälpa och stick ut ur mängden.
- Anpassa din offentliga profils URL. För att underlätta för andra att hitta dig, exempelvis via google. http://www.linkedin.com/in/dittnamn
- Skriv en sammanfattning. Genom att göra det är chansen tio gånger större att folk går in och tittar på din profil. Låt tio procent av innehållet bestå av nyckelord som du vill förknippas med i en sökning. Skriv i jag-form. Exempelivs ”Jag har ett stort intresse av..”
- Välj rätt bild. Välj en nytagen, proffsig bild på LinkedIn och ditt CV där man ser hur du ser ut. Ta inte en bild med barnen framför en palm i Thailand eller från en soldränkt uteservering i Italienska alperna med skidglasögon. Och le på bilden.
- Sammanfatta dina egenskaper. Det viktiga är vad du har gjort och inte var. Fokusera på vad du gjort och inte på alla företag du jobbat för i ditt cv. Du kan också skippa gamla utbildningar som till exempel den där excelkursen från 1989. Sammanfatta din roll, viktiga insatser och kunskaper. Undvik att stapla upp det som i ett cv. Berätta vad företaget gör, din roll, något coolt du gjort och dina styrkor. Använd även titeln i löptexten så ökar du sökbarheten för rekryterare och andra intresserade.
- Gör din profil mer minnesvärd. Lägg in och länka till bilder och videoklipp som är aktuella för dig och ditt yrke.
- Arbeta med referenser. Lista minst tio kärnkompetenser så att andra kan stödja/ bekräfta dina kunskaper. Återgälda tjänsten till andra genom att stödja dem tillbaka. Att du kan Microsoft office-paketet eller svenska förväntas de flesta bemästra. Välj istället något som tillför värde och skapar nyfikenhet.
- Tag gärna med förtroendeuppdrag. Men också pro-bono-arbete. Att vara en god samhällsmedborgare är allt viktigare för företag.
- Va personlig. Din personlighet måste återspeglas CVt, så var inte rädd att vara dig själv.
Källa: Dreamwork