Sportkedjan gör jätteförlust

Uppdaterad 2013-09-03 | Publicerad 2013-09-02

Det går trögt för sportjätten Decathlon i Sverige.

Varuhuset i Bromma redovisade en storförlust och gick back med 26 miljoner kronor i fjol.

Den franska sportkedjan öppnade sin första och hittills enda butik i Sverige i Bromma 2011.

Enligt marknadschefen David Riquier var kedjans plan att finnas i varje större svensk stad, skriver Market. Varuhus planeras också i Barkarby och Kungens kurva utanför Stockholm. Butiken i Kungens kurva väntas slå upp portarna till hösten.

Men Decathlons år i Sverige kan inte beskrivas som någon framgångssaga.

Förlust på 26 miljoner

Det första året redovisade kedjan en omsättning på sex miljoner kronor. Resultatet blev en rörelseförlust på 23 miljoner kronor, skriver tidningen.

I fjol hade omsättningen ökat till 49 miljoner men resultatet blev en förlust på 26 miljoner kronor.

Eget kapital förbrukat

Enligt årsredovisningen upprättades en kontrollbalansräkning under året eftersom det egna kapitalet var förbrukat, skriver Market.

För att få in nytt eget kapital går bolagets ägare in med ett aktieägartillskott.

Decathlon har butiker runt om i världen, förutom i flera europeiska länder finns varuhus även i bland annat Kina och Brasilien.

Följ ämnen i artikeln