Brister i avtalsvillkor för kortkrediter

Uppdaterad 2019-08-08 | Publicerad 2014-01-17

Krångliga och svårlästa.

Det finns flera brister i avtalsvillkoren för kortkrediter. Det visar en rapport från Konsumentverket.

Myndigheten har granskat avtalsvillkoren som ställs för kortkrediter.

Bland annat ingår ett urval av möbelbranschens kortkrediter, eftersom det är vanligt att kunder i möbelaffärer erbjuds göra sina inköp på kredit.

Även kreditkortsvillkor hos de fyra storbankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea, samt andra banker och kreditgivare har granskats.

Otydliga

Den största kritiken mot avtalsvillkoren är att de är ”onödigt omfattande, svårlästa och otydliga” och därför kan vilseleda konsumenter.

Andra brister är enligt Konsumentverket att vissa kreditgivare ger sig möjlighet att avslå en kredit utan att berätta varför. Det är inte tillåtet enligt konsumentkreditlagen.

Vissa avtalsvillkor kräver också skriftlig uppsägning, trots att det strider mot praxis.

Kreditkort ökar

Rapporten har skickats till bolagen som ingick i granskningen. Myndigheten kräver också att eventuella brister åtgärdas.

Antalet betal- och kreditkort som getts ut på den svenska marknaden har ökat från 15,6 miljoner till närmare 18 miljoner de senaste två åren, enligt rapporten.

Här kan du läsa hela rapporten.

Aftonbladet Spara smart

Följ ämnen i artikeln