Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

SAS svarta år

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-10-08

Olyckor, kartellskandaler och ekonomiska motgångar

Dödskraschen i Milano där 110 människor misstänks ha omkommit är den värsta någonsin i SAS historia.

Det är också ytterligare en svår motgång under ett år kantat av ekonomiska och säkerthetsmässiga motgångar.

Olyckan i Milano, som befaras ha krävt 110 människors liv, är den värsta som inträffat i SAS 55-åriga historia.

Men redan innan dagens olycka var 2001 ett mycket svårt år för SAS, både vad gäller säkerhet, ekonomi och anseende.

Senast är terrorattackerna mot USA som lamslog flygindustrin och tvingades SAS att ställa flygplan på marken med stora ekonomiska förluster som följd. För ett par veckor sedan tvingades SAS vinstvarna och lansera ett krispaket som innebär att 1100 anställda kommer sägas upp, ett antal linjer läggs ned och priserna höjs.

Dansk kartellskandal

SAS drabbades också av kraftigt höjda försäkringspremier och hotade ett tag med att ställa in flygningar. Svenska staten gick in och garanterar under en övergångsperiod försäkringsskador i händelse av krig över nivån 500 miljoner kronor.

Dessförinnan skakades SAS av kartellskandalen med danska Maersk, som började rullas upp förra sommaren efter en gryningsräd från EU.

I juli kom EU:s dom. Enligt EU-kommissionen hade SAS och Maersk Air gjort upp om flygtrafiken mellan Köpenhamn och Stockholm, med resultatet att SAS fått monopol på sträckan. EU dömde de båda bolagen att betala sammanlagt 500 miljoner kronor i böter, varav SAS 360 miljoner kronor.

Vice-vd:n Vagn Sörensen pekades ut som syndabock och sparkades sedan det kommit fram att han dolt information från övriga ledningen.

Hela styrelsen avgick

För tre veckor sedan avgick så hela styrelsen i SAS som en konsekvens av skandalen. En granskningsrapport ledd av justitierådet Johan Munck visade att styrelsen borde ha skaffat sig bättre information när den blev uppmärksammad på frågan.

Skandalen skadade SAS anseende och rörde upp känslorna både inom och utanför företaget. Flera storföretag anklagade SAS för att ha tagit ut för höga priser under kartellen och ställde krav på återbetalning.

SAS rykte fick sig också en törn på aktiemarknaden. Flera ägare. däribland statliga Sjunde AP-fonden uppgav att de övervägde att utesluta SAS ur sin portfölj eftersom företaget inte lever upp till fondens etiska krav. Även LO har sagt sig övervväga en försäljning. Även aktien har pressats ordentligt, från toppen i början på sommaren har kursen fallit med 60 procent till strax över 50 kronor.

Lång rad incidenter

Tidigare i år har debatten kring SAS handlat mycket om säkerhet. Under sommaren var plan från SAS inblandade i en lång rad incidenter.

Den värsta var juli då ett plan på väg mellan Stockholm och Helsingfors flög rakt in i en hagelstorm och fick omfattande skador på nos och vinge.

I efterhand klassades incidenten som ett haveri, som kunde ha gått mycket illa.

Andra händelser var plan som var nära att krocka, ett som fick vända efter motorhaveri eller efter ett kabinpersonalen känt röklukt i kabinen.

Luftfartsverket inledde en särskild granskning med anledning av incidenterna, medan SAS menade att antalet inte var onormalt högt eller att säkerheten är sämre än tidigare.

ekonomi24.se

Följ ämnen i artikeln