Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Stor pilotstrejk närmar sig: ”Vore katastrofalt”

Analytikern: ”Kommer aldrig glömma SAS sommaren 2022”

Publicerad 2022-06-28

Vid midnatt kan 900 SAS-piloter gå ut i strejk.

Det skulle påverka upp till 30 000 resenärer – varje dag.

– Det kommer vara väldigt svårt att boka om, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.

En omfattande pilotstrejk rycker allt närmare. Om inte de intensiva förhandlingarna mellan pilotfacket och SAS leder till en överenskommelse senast i dag kommer hundratals flygningar att ställas in redan i morgon.

Enligt SAS kommer 200-250 flygningar och 20 000-30 000 passagerare att påverkas varje dag. Det motsvarar ungefär hälften av alla dagliga SAS-flygningar och resenärer.

Hans Jørgen Elnæs, oberoende flyganalytiker.

Hans Jørgen Elnæs, oberoende flyganalytiker med många års erfarenhet i branschen, tror att för mycket står på spel för att SAS ska låta en strejk ske.

– Jag tror mer på ett scenario där det inte blir en konflikt. Men det är inget jag kan garantera.

Enligt Elnæs vore en strejk katastrofal för SAS med tanke på de stora utmaningarna bolaget redan står inför.

– Det vore mycket allvarligt för dem. De måste få igenom sitt sparpaket, SAS forward, och få in nytt kapital. Om SAS förlorar förtroendet på grund av en strejk så vill nog inte kreditgivare avtala med dem. 

”Kommer aldrig glömma SAS sommaren 2022”

Om en strejk skulle bli av skulle SAS få svårt att gå vidare med sparplanen SAS forward och bolaget skulle drivas närmare en juridisk rekonstruktion, en så kallad ”chapter 11”, enligt Hans Jørgen Elnæs.

 

PLUS: Så vet du om din flight påverkas av pilotstrejken
 

En strejk kan också innebära att SAS blir straffade av konsumenterna längre fram, enligt Hans Jørgen Elnæs.

– Under pandemin har många varit tvungna att hålla sig hemma. Nu ska de äntligen få komma ut och resa. Blir det strejk och tiotusentals berörs varje dag, då kommer konsumenterna aldrig att glömma SAS sommaren 2022.

Hälften av alla SAS-plan kommer inte att lyfta i morgon, om en strejk bryter ut.

Bakgrunden till konflikten mellan facket och bolaget grundar sig i kraschade förhandlingar mellan SAS och pilotfacket som i slutet av mars resulterade i att kollektivavtalet löpte ut. Sedan november 2021 har förhandlingar och samtal av olika former förts mellan parterna.

Från pilotfackets sida hävdar man att de anställda tvingats gå med på sämre villkor för att rädda bolaget. Bland annat genom att minska på fastanställningar och kollektivavtal genom dotterbolag som som SAS startat upp.

”Väldigt svårt att boka om”

Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, kallar tajmingen för en eventuell strejk för ”sämsta tänkbara läge”.

– Det kommer att vara väldigt svårt att boka om. Det är högsäsong och ett större tryck på bokningar än vad det har varit på många år. Både vi och andra bolag upplever ett stort tryck, säger SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman.

 

PLUS: Så vet du om din flight påverkas av pilotstrejken

 

Enligt henne skulle en pilotstrejk vara katastrofalt i det här läget.

– Vi har en svår situation men har också lagt en plan framåt för hur vi ska ta oss ur det här. Men att i det läget, mitt i högsäsong, få en strejk skulle vara oerhört olyckligt. Men det som upptar oss mest just nu är hur det skulle drabba alla lojala kunder som inte har kunnat resa på länge och nu vill ut på en efterlängtad sommarsemester.

Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.

Vilket ansvar har ni i det här, hade ni kunnat stoppa det här tidigare genom att tillmötesgå piloternas krav?

– Det är viktigt att säga att det inte är vi som har varslat om konflikt, och att över huvud taget göra det tycker vi är väldigt olyckligt. Vi vill förhandla och det enda stället att göra det på är i förhandlingsrummet, säger Karin Nyman och fortsätter:

– Vi har varit tydliga med vad som är viktigt och det är fullständigt omöjligt att tillmötesgå deras krav. Den affärsplan vi har presenterat i SAS Forward innebär att alla parter är med och bidrar. Att då en grupp kommer med krav som innebär stora ökade kostnader är fullständigt orimligt.

Men är det inte viktigt för er som bolag att era anställda har schyssta villkor som de är nöjda med?

– Självklart är det viktigt att man har schyssta villkor och det har man på SAS. 

Det verkar inte piloterna tycka?

– Uppenbarligen inte, säger Karin Nyman.

Aftonbladet har sökt pilotfacket.