Kunderna missnöjda med teleoperatörerna

Publicerad 2013-10-28

Kunderna är missnöjda med de svenska teleoperatörerna.

Särskilt besvikna är de på uppkopplingshastigheten.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har genomfört 6 300 intervjuer med telekomkunder och företagen i branschen får låga betyg. Dessutom är kundnöjdheten överlag fallande.

Var fjärde har klagat

SKI har ställt frågor om fast och mobil telefoni, fast och mobilt bredband och digital-tv. Var fjärde mobiltelefonkund har klagat på sin tjänst och tre av tio klagomål blir aldrig lösta, enligt svaren i enkäten.

Största missnöjet riktar sig mot uppkopplingshastigheten, som upplevs som lägst hos Tre.

Företagskunderna är särskilt missnöjda med Telenors mobiltäckning, medan privatkunderna är mer nöjda. När det gäller Telia och Halebop är de till och med mycket nöjda.

Planerar att byta

Missnöjet har lett till att många kunder är på vippen att byta leverantör. Mer än var tionde privatkund planerar att byta och jobbigast har Bredbandsbolaget där var femte privatkund på fast bredband är på väg över till någon av konkurrenterna. Samtidigt överväger var fjärde företagskund på mobilt bredband hos Tre att byta till en annan operatör.

TT

Följ ämnen i artikeln