Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Ny epost-kupp mot Nordeas kunder

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-09-06

"Man kan lätt bli lurad"

Tusentals bankkunder utsattes för en ny e-postattack från nätpirater i går.

– När samma sak hände i onsdags förlorade en kund 100 000 kronor, säger Boo Ehlin, presschef på Nordea.

Halmstadborna Niklas Sjögren och Martina Johansson utsattes för nätpiraternas mejlattack i går.

Mejl-attacken i går handlade om så kallad "phishing", och gick ut på att lura Nordeas bankunder att logga in och uppge sina personliga koder till internetbanken.

"Skickligt utformat"

Två av dem som fick mejlet

i går var Niklas Sjögren och Martina Johansson i Halmstad.

– Det var skickligt och trovärdigt utformat. Är man inte vaksam kan man lätt bli lurad. Men med tanke på att det hänt förr så är man förvarnad, säger han.

En liknande attack drabbade Nordeas kunder även i onsdags. Då gick 17 kunder på bluffen. De loggade in och gav nätpiraterna tillgång till sina engångskoder. En av Nordeas kunder förlorade 100000 kronor.

– Kunden fick så klart tillbaka sina pengar. Phishing är svårt att komma åt men vi informerar våra kunder om att inte svara på mejl. Vi har aldrig kontakt med våra kunder på det sättet, säger Boo Ehlin.

Attacken polisanmäld

Nordea har nu polisanmält mejlattacken.

– Vi drabbas för att vi är den största banken och därmed är det störst chans för bedragarna att lura flest personer hos oss, säger Boo Ehlin.

Anders Haraldsson

Följ ämnen i artikeln