Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Kriserna som aldrig tar slut

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-10-09

Världens flygbolag blöder tusentals sägs upp

Redan före gårdagens SAS-katastrof i Italien var flyget en bransch i djup ekonomisk kris.

Världens flygbolag blöder och tusentals anställda sägs upp, bolag riskerar konkurs, människor avbokar resor och biljetterna blir dyrare.

Även Sverige drabbas av krisen - SAS säger upp tusen personer.

Ett brinnande SAS-plan med 118 döda i Italien. Lågkonjunktur, terrorattackerna i USA, ett kraschat plan i Svarta havet... Kriserna verkar aldrig ta slut för flygbolagen.

- Många bolag hade redan problem, men med terrorattacken blev det en väldig rullning på bollen. Ett flygbolag som står stilla drabbas enormt hårt. De amerikanska bolagen förlorade tio miljarder om dagen efter terrorattacken, säger Bo Sehlberg, ansvarig utgivare på tidningen Flygrevyn.

Före djupdykningen omsatte världens flygbolag enorma pengar - 1,3 biljoner (en biljon = tusen miljarder) dollar eller motsvarande hela Storbritanniens BNP. Totalt fanns förväntningar om att 556 miljoner passagerare skulle flyga internationellt i år.

Men nu har flygbolag över hela världen hamnat i akut ekonomisk kris.

"SAS har fått mycket stryk"

I Sverige har Luftfartsverket sett en avmattning i antalet passagerare efter terrorattackerna med sex procent.

Hur SAS kommer att påverkas av gårdagens krasch, där minst 118 personer omkom, är ännu osäkert.

- Det här förbättrar ju inte SAS namn precis, även om jag tror att vi snart får besked om att SAS inte rår för olyckan, säger Sehlberg.

- SAS har ju fått

sanslöst mycket stryk

det senaste året med

konkurrensdomen om bonusresorna, Maerskskandalen, lågkonjunkturen och terrorattackerna.

Trots att SAS tvingas säga upp 800-1 100 personer, dra in fem flyglinjer och minska antalet avgångar i krisens spår så tillhör SAS ändå kategorin vinnare.

Swissair hotas av konkurs

Många bolag har drabbats hårdare - i alla fall ekonomiskt.

Allra djupast är krisen i Swissair och Sabena som båda kämpar för att undvika konkurs.

Resandet kom igång igen när den schweiziska regeringen gick in med tre miljarder kronor i ett sista försök att rädda bolaget. Men de nya pengarna räcker bara månaden ut - och därmed väntar konkurs.

Även Sabena, Belgien, hotas av samma sak. Företaget har länge brottats med dålig ekonomi.

Nu, när Swissair som äger hälften av bolaget, inte längre förmår pumpa in pengar är Sabena på väg mot undergång. Senast den 15 november måste Sabena reda ut sina problem, annars blir det konkurs.

Färre vågar resa med flyg

Men krisen har slagit hårt mot alla världens flygföretag.

American Airlines har det värst - mörkret är totalt trots att den amerikanska kongressen beviljat företaget en kriskassa på tio miljarder dollar.

Den dåliga ekonomin i flygbolagen har tvingat fram massuppsägningar.

Hittills har 122 595 flyganställda runt om i världen varslats om uppsägning - och fler väntas.

Men flygkrisen slår hårt även mot själva resandet:

Flygbolagen drar in mindre lönsamma linjer och antalet avgångar med följden att resenärerna får svårare att få plats.

Det blir svårare att resa till delar av världen när allt färre bolag vill flyga till muslimska länder som Egypten, Dubai och Marocko.

Allt fler resenärer drar sig för att flyga.

Avmattningen som kom direkt efter terrorattackerna hade nästan börjat plana ut när nästa smäll kom - kraschen i Milano. Med följden att affärsresenärerna började avboka resor igen.

- Vi märker av en hel del avbokningar. Människor som hade tänkt börja resa igen efter den elfte september har bestämt sig för att inte göra det i alla fall, säger Ragnar Norbäck, chef för American Express resebyråverksamhet i Norden.

USA ställer in Stockholmsflyg

Flygandet till och från USA har minskat drastiskt från alla delar av världen sedan terrorattackerna.

Det märks bland annat genom att Delta och American Airlines har ställt in alla sina flygningar till Stockholm.

Flygkrisen slår även direkt mot resenärernas plånböcker.

Alla flygbolag höjer priserna med fem-tio procent, många har redan gjort det. Dyrast blir affärsresor inom respektive land.

En paradox är dock att flygbolagen även kommer att locka med lågpriserbjudanden.

Elisabeth Lindham, Anette Holmqvist

Följ ämnen i artikeln